DanCalancea

ACEST MATERIAL FACE PARTE DIN "PROGRAMUL PENTRU ANTRENORII ROMANI"

La fel ca si la materialele trecute, absolut tot ceea ce am realizat in aceste pagini este munca unei singure persoane (tehnoredactare, fotografii, etc.) si sper ca eventualele greseli sa treaca intr-un plan secundar.

In urma semnalelor pozitive dupa realizarea primelor lucrari, m-am decis sa scriu acest volum, in speranta ca tot mai multi antrenori tineri romani vor fi interesati sa se perfectioneze continuu.

Ca un modest indemn la perseverenta, doresc acestora succes.

Dan Calancea

"Toata lumea trebuie sa viseze. Nu conteaza ce vise ai, dar viseaza la ceva maret. Doreste-ti ceva. Nu lasa viata sa treaca pe langa tine. Nu ramane retras intr-un colt. Nu fi un individ oarecare, ce merge pe strada fara tinta. Incearca sa ajungi la raftul de sus. Exista doua cai pe care poti merge in viata. Una este cea a vulturilor din munti. Cealalta este la nivelul dezgustator al picioarelor tale; esti atat de mic!

Majoritatea celor din profesia noastra le e teama ca ar putea gresi. Pot intelege asta. Oricine poate gresi, aproape tot timpul. Dar nu poti astepta pana la al cincilea time-out ca sa faci o corectie. Pur si simplu nu trebuie sa astepti. Nu-ti fie frica sa gresesti. Nu esti un director care poate postdata o nota oficiala. Ceea ce faci ca antrenor este la vedere. Nu exista echitate in profesia asta. Trebuie sa accepti asta. Este un tip de presiune foarte, foarte barbateasca. Cand castigi un meci ai parte de echitate timp de o zi. Ai o zi de gratie; nu o lasa sa treaca pe langa tine.

Nu-ti fie frica de esec. Nu sta in apa mica. Profita de reflux si du-te in larg. Nu e nici o problema daca te duci si te intorci fara nici un peste. Singura rusine in viata este sa nu incerci sa faci ceva. Daca te duci pe mare si nu prinzi peste, ce importanta are? Dar trebuie sa te duci.

Toti vom abandona profesia la un moment dat. Va veni clipa in care va trebui sa ne luam ramas bun, usor-usor, de la activitatea de antrenor. Sa ne bucuram de ea cat timp o practicam. Faceti ceea ce credeti ca e bine. Nu incercati sa faceti pe placul celor din conducere. Ei te vor parasi daca asa trebuie. Loialitatea voastra trebuie sa fie fata de familie in primul rand, fata de jucatorii vostrii in al doilea rand si fata de clubul vostru in al treilea rand."

Dan Calancea

APARARE + RECUPERARE + PAS + DRIBLING + TRIPLA AMENINTARE + ARUNCARE = ELEMENTE FUNDAMENTALE

ELEMENTE FUNDAMENTALE

DAN CALANCEA

ISTORIA SE REPETA

Ceea ce s-a intamplat in decembrie 2009 la turneul de minibaschet din Bucuresti, s-a repetat si in decembrie 2010. Echipa noastra nationala a castigat turneul. In materialul trecut propuneam un scenariu care urmeaza sa fie infirmat sau confirmat in urmatorii doi ani. Mai direct, convingerea mea, bazata pe desfasurarea evenimentelor in ultimii cel putin 15 ani, este ca atunci cand vom reantalni aceste echipe sarbesti, vom pierde la diferente considerabile.

Din nou spun ca aceasta tema este probabil una dintre cele mai importante probleme ale baschetului romanesc.

Din nou spun ca cea mai mare raspundere pentru ceea ce sa va intampla revine

ANTRENORULUI

Am asistat inainte de turneu la cateva antrenamente ale nationalei noastre(baieti nascuti 1998 ) si atunci am hotarat ca voi pune pe hartie aceste lucruri fundamentale. Initial doream sa ma limitez doar la elemente strict fundamentale, dar am dezvoltat foarte mult cu convingerea ca toti antrenorii de juniori si nu numai, vor gasi aceste pagini extrem de interesante. Sunt constient ca unii antrenori nu vor fi in totalitate de acord cu aceste pagini. Dar ca si in materialul trecut, daca cineva are ceva de adaugat, sau nu este de acord cu anumite aspecte, rog pe acea persoana sa-mi trimita un e-mail.

Fiecare antrenor trebuie sa fie el insusi. Iata cateva lucruri despre care cred ca sunt importante si in viata si in jocul de baschet. Luati de aici numai ce se potriveste cu personalitatea si stilul vostru propriu de a antrena.

Cand aveam 12 sau 13 ani, m-am dus pe plaja, impreuna cu fratele meu sa infruntam valurile. Am venit acasa la pranz sa mancam, iar bunica ne-a facut cate un sandvis. Ne placeau foarte mult si mancam asa ceva tot timpul. Cand l-am terminat, mai aveam cate un mar mare. Bunica mi-a spus:"Dane, ia marul!". Iar eu i-am spus:"Nu, il vreau, dar nu il mananc". Ea a intrebat:"De ce ?". Iar eu i-am raspuns:"Il vreau, dar daca mananc nu voi putea intra in apa o ora din cauza crampelor". Am ajuns inapoi pe plaja. S-a starnit vantul si s-a facut prea rece ca sa inotam. M-am asezat pe mal, prea mic ca sa inteleg ca gandesc. Dar, ma gandem, e prea frig ca sa ma duc sa inot; as vrea sa fi mancat marul. Pe la 21 de ani mi-am zis:"Voi manca marul". Fa ce trebuie sa faci, atat timp cat nu faci rau altor oameni.

Toata lumea trebuie sa viseze. Nu conteaza ce vise ai, dar viseaza la ceva maret. Doreste-ti ceva. Nu lasa viata sa treaca pe langa tine. Nu ramane retras in colt. Nu fi un individ oarecare ce merge pe strada fara tinta. Incearca sa ajungi la raftul de sus. Exista doua cai pe care poti merge in viata. Una este cea a vulturilor din munti. Cealalta este la nivelul picioarelor tale; esti atat de mic!

Majoritatea celor din profesia noastra le este teama ca ar putea gresi. Pot intelege asta. Oricine poate gresi, aproape tot timpul. Dar nu poti astepta pana la al cincilea time-out ca sa faci o corectie.Pur si simplu nu trebuie sa astepti.Nu-ti fie frica sa gresesti.Nu esti un director care poate postdata o nota oficiala.Ceea ce faci ca antrenor este la vedere.Nu exista echitate in profesia asta.Trebuie sa accepti acest lucru.Este un tip de presiune foarte,foarte barbateasca.Cand castigi un meci ai parte de echitate timp de o zi.Ai o zi de gratie;nu o lasa sa treaca pe langa tine.

Nu-ti fie frica de esec. Nu sta in apa mica. Profita de reflux si du-te in larg. Nu este nici o problema daca te duci si te intorci fara nici un peste. Singura rusine in viata este sa nu incerci sa faci ceva. Daca te duci pe mare si nu prinzi peste, ce importanta are? Dar trebuie sa te duci.

Toti vom abandona profesia la un moment dat. Va veni clipa in care va trebui sa ne luam ramas bun, usor-usor, de la activitatea de antrenor. Sa ne bucuram de ea cat timp o practicam. Faceti ceea ce credeti ca e bine. Nu incercati sa faceti pe placul celor din conducere. Ei te vor parasi daca asa trebuie. Loialitatea voastra trebuie sa fie fata de familie in primul rand, fata de jucatorii vostri in al doilea rand si fata de clubul vostru in al treilea rand.

Incearca sa-i inveti pe jucatori, intr-un mod aspru, sa evite invidia. Trebuie sa-i faci sa colaboreze si singurul mod de a avea cooperare in echipa este sa elimini invidia. Eliminarea invidiei este solutia, este cheia jocului, asa ca trebuie sa insisti in aceasta directie. Trebuie in permananta indusa idea ca vom reusi IMPREUNA. Daca toti mergem in acelasi sens IMPREUNA, merita totul. Uneori te confrunti in echipa cu o situatie in care un tip paseaza tot timpul numai cu un anumit jucator. Ei vin la antrenament impreuna si pleaca impreuna. Trebuie sa-i faci sa se desparta si trebuie sa-i supraveghezi indeaproape. De cele mai multe ori, asta se intampla inconstient. Asa se formeaza "bisericutele". Depinde de tine sa urmaresti lucrurile astea si sa ai grija de ele.

Nu complica lucrurile. Nu te complica. Nu incerca sa bagi in cap cu forta niste cunostinte unor tineri care nu pot sa le absoarba. Da-le doar ce pot absorbi.

Nu-i lasa pe jucatori sa vada ca esti incordat. Ei se molipsesc si devin si ei incordati.

Nu trebuie sa ai probleme in a sti cine este seful. Trebuie sa stii ca tu esti seful. Tu stii ca atunci cand scorul este 72-72, toata lumea va tacea, iar tu vei hotara ce sa faci. Nu incerca sa demonstrezi nimanui ca tu conduci. Daca trebuie sa demonstrezi ca tu esti seful, inseamna ca nu esti seful.

Singurul motiv pentru care tip la un jucator este ca are talent. Daca nu as crede ca are talent, nu as tipa la el. Nu este o problema daca un jucator nu are talent, dar cand un jucator este talentat este obligatia ta sa-l faci sa si-l valorifice. Trebuie sa-ti studiezi jucatorii, ca sa stii ce este cel mai bine pentru fiecare in parte, pentru ca sa obtii maximum din talentul lor.

Nu ii pune niciodata in situatia "ori-ori". Acesta este primul pas spre nebunie. Este ca pescuitul la copca. Incearca intotdeauna sa lasi o crapatura, in asa fel incat amandoi sa puteti iesi dintr-o situatie cu demnitate. Nu uita, crapaturile se fac intotdeauna mai mari.

Pentru a nu avea surprize in joc, spune-le jucatorilor: "Puteti face ce vreti in afara terenului de joc, dar pe teren, eu sunt disciplina". De aceea am lasat un jucator sa fie uneori vulcanic pe banca. Cand a revenit in teren el a facut ceea ce trebuia sa faca.

Aveti grija! Ca antrenori construiti un lucru frumos, dar nu incurcati lucrurile. Trebuie sa aveti grija intai de familie.

Liniile de delimitare sunt un important aliat pentru aparator.

La zonele primare aparatorul primeste ajutor de la doua linii, la cele secundare de la o singura linie.

Aparatorii trebuie constant sa forteze dribleorul in zona capcanelor. Cand se intampla acest lucru apararea primeste un extraordinar avantaj.

Unul dintre cele mai importante principii defensive presupune conducerea dribleorului catre liniile laterale.

DACA DRIBLEORUL INCEARCA SA PATRUNDA IN MIJLOC, APARATORUL TREBUIE SA IMPIEDICE PATRUNDEREA SI SA INTOARCA ATACANTUL SPRE SIDELINE.

CAND APARATORUL NU POATE SA INTOARCA DRIBLEORUL, TREBUIE SA INCERCE SA FORTEZE ATACANTUL SA TREACA PESTE RED ZONE CATRE LINIA LATERALA OPUSA.

Pushpoints reprezinta punctele catre care aparatorul trebuie sa incerce sa conduca dribleorul.

CAND MINGEA ESTE PE ARIPA TREBUIE SA INCERCATI SA CONDUCETI DRIBLEORUL MAI JOS DE BLOCK SPRE BASELINE PUSHPOINT. DACA ATACANTUL INCEARCA SA DRIBLEZE CATRE MIJLOCUL TERENULUI, APARATORUL TREBUIE SA PROTEJEZE ELBOW SI SA FORTEZE DRIBLEORUL PESTE TOP.

CAND MINGEA ESTE IN ZONA HIHG POST, APARATORUL TREBUIE SA INCERCE SA PROTEJEZE ELBOW SI SA CONDUCA ATACANTUL CATRE CORNER PUSHPOINT.

Daca aripa actioneaza in spatiul de trei secunde, aparatorul trebuie sa conduca peste zona de trei secunde, catre colt sau baseline pushpoint dribleorul, tinand ambele brate sus langa umeri intr-o pozitie "strike".

Daca aparatorul este batut, cel mai bine este sa cedati sutul si sa recuperati. Sutul din mijloc nu este o aruncare usoara. Cel mai rau lucru in aceasta situatie este sa faultati aruncatorul.

Aparatorul jucatorului post nu trebuie sa ajute, poate fenta spre dribling, dar responsabilitatea primara este de a contesta orice pas catre atacant si de a recupera.

APARAREA IMPOTRIVA DRIBLINGULUI DE PENETRARE

FULL COURT

UNUL DINTRE CELE MAI IMPORTANTE PRINCIPII IN DEFENSIVA ESTE SA TINETI MINGEA IN AFARA MIJLOCULUI TERENULUI, INCERCAND SA CONDUCETI DRIBLEORUL CATRE SIDELINE. IN PASTRAREA MINGEI IN AFARA RED ZONE MINIMIZAM ARIA DE OPERARE A OFENSIVEI SI STABILIM SUPORT DEFENSIV HELPSIDE, ELIMINAND ORICE AVANTAJ DE RELATIE UNU LA UNU.

In terenul din spate, aparatorul trebuie sa conduca dribleorul catre sideline pushpoint, avand o pozitie joasa "nose on chest" (nas in piept). Cand aparatorul nu poate conduce dribleorul in punctual dorit, trebuie sa continuie sa forteze catre urmatorul punct.

Daca dribleorul bate, aparatorul sprinteaza pana cand obtine un pas inainte si apoi reasuma pozitia nose on chest fortand dribleorul catre urmatorul pushpoint.

Daca dribleorul penetreaza in mijloc, aparatorul trebuie sa inchida si sa intoarca atacantul inapoi catre sideline.

Cand aparatorul nu poate inchide, trebuie sa forteze dribleorul peste zona rosie catre linia laterala opusa.

Cand dribleorul schimba directia, aparatorul contracareaza, executand rapid drop step si forteaza atacantul catre pushpoint.

Cand fortam dribleorul catre sideline, aparatorul trebuie sa inchida orice incercare a atacantului de a dribla inapoi catre mijloc.

IN INCERCAREA DE A PERTURBA DRIBLEORUL FOLOSIND CONTIUNUU "BLOCK-TURN" ARE EFECT INVERS. VOLUMUL DE MUNCA SI EFORTUL APARATORULUI ESTE DE DAPARTE MAI MARE DECAT CEL AL DRIBLEORULUI. ACEASTA TACTICA AR PUTEA FI EFICIENTA IMPOTRIVA UNUI DRIBLEOR SLAB. CU TOATE ACESTEA TINEREA DRIBLEORULUI PE SIDELINE CREEAZA EFORT DE ECHIPA SI CRESTE SANSA DE A NU PUTEA PASA CU USURINTA PENTRU REALIZAREA UNUI LAY-UP.

PUTERNIC REFUZ PRIMUL PAS

APARAREA INCEPE INAINTE CA ADVERSARUL SA PRIMEASCA MINGEA, NU DUPA!

Efortul aparatorilor off ball trebuie focusat in obtinerea mingei, nu doar in protejarea cosului. Prin urmare pentru atingerea acestui scop aparatorii off ball trebuie constant sa atace linia de pasare. Trebuie sa fie vigilenti si sa anticipeze pasele. In atacarea liniei de pasare aparatorii trebuie sa incerce mai degraba sa devieze mingea decat sa o prinda.

  • refuza linia de pasare jucand intre atacant si minge ``ON THE LINE``
  • mentine o pozitie joasa cu genunchii indoiti -``ear on chest``,pieptul spre adv.
  • viziune periferica ;vezi atacantul si mingea,capul spre minge
  • intinde bratul afara pe linia de pasare, cu palma catre pasator-``STOP SIGN``
  • celalalt brat, cu cotul indoit mentine un usor contact cu adversarul
  • piciorul din spate, in spatele piciorului interior al atacantului

Doar prin intinderea bratului in afara pe linia de pasare, cu palma catre pasator("STOP SIGN"), in majoritatea cazurilor pasatorul imediat se va uita catre alt primitor.

Cand jucam "UP THE LINE" inseamna ca ne aflam intr-o pozitie retrasa fata de linia imaginara care uneste pasatorul cu primitorul, spre cos, pastrand camp vizual atat cu mingea cat si cu atacantul.

Atunci cand jucam in refuz multi atacanti vor incerca sa execute diferite fente in efortul de a se deschide. Aparatorul nu trebuie decat sa "danseze" cu atacantul schimband "STOP SIGN".

Impotriva back cuts, incercati sa mentineti o pozitie umar la umar, fortand atacantul catre baseline pushpoint.

Daca cel care taie trece de aparator, acesta doar schimba "STOP SIGNS", intinzand bratul opus pe linia de pasare in timp ce foarte rapid intoarce capul.

Cand atacantul schimba directia, aparatorul "danseaza" cu atacantul, mentinand o puternica pozitie de refuz "ear on chest".

JOACA SUS

Refuzul pasei presupune mult efort si determinare din partea aparatorului. Pentru realizarea eficienta, aparatorul trebuie sa asume o pozitie intre dribleor si jucatorul pe care il apara tot timpul.

In apararea paselor pe tot terenul toti aparatorii trebuie sa stea deasupra liniei de aruncari libere pana cand mingea trece de linia de centru. Incercati sa obtineti avantaj deoarece multi jucatori nu au indemanare in transmiterea paselor lungi.

Este imperativ necesar sa vezi mingea tot timpul. Cand defensiva se afla in tranzitie, aparatorii nu trebuie sa alerge cu spatele la minge.

Cand dribleorul penetreaza spre cos, aparatorul ball side (strong side) mentine o pozitie puternica de refuz si NU AJUTA. Responsabilitatea ajutorului revine jucatorilor de pe partea slaba care trebuie sa roteasca pentru a stopa patrunderea.

APARAREA ATACANTILOR CARE TAIE

NU PERMITETI NICIODATA ATACANTULUI CARE TAIE UN TRASEU NECONTESTAT

Cum aparam jucatorul care taie este o parte a jocului care de multe ori este neglijata de antrenori. Cu toate acestea basket cuts, back cuts si flash cuts au fost dintotdeauna si sunt si in jocul de azi o parte integranta a oricarei ofensive. Jucatorii nu trebuie sa posede doar cunostinte despre acestea, dar de asemenea trebuie sa dezvolte aptitudini si atitudini de a anticipa si a preveni.

DISTRUGEREA BASKET CUTS ("GIVE&GO")

"GIVE&GO`` este una dintre cele mai vechi dar si admirate actiuni din baschet. Cand este executata cu succes ridica sala in picioare. Cu toate acestea nu ar trebui sa fie realizata daca apararea nu ar fi neglijenta.

Cand dribleorul paseaza si taie catre cos, aparatorul trebuie sa sara in directia pasei si sa asume o pozitie de refuz umar la umar. Daca atacantul posts up asumam 3/4 pozitie de refuz.

DISTRUGEREA BACK CUTS

Back cuts sau "Back Door" este tactica utilizata pentru a contracara o puternica pozitie de refuz. Aparatorii trebuie sa fie constienti de aceasta tactica si pregatiti de contracarare. Distrugerea actiunii necesita un efort de echipa. Aparatorii de pe partea slaba trebuie sa fie pregatiti pentru a oferi suport incercand interceptii sau devieri in situatia in care atacantul a fost scapat din marcaj.

Aparatorul mentine "Ear on Chest" pozitie de refuz fiind umar la umar, incercand sa conduca atacantul catre baseline pushpoint.

Cand aparatorul este batut, imediat schimba - "Stop Signs"

Daca adversarul continua pe partea opusa, aparatorul mentine o puternica pozitie de refuz "Ear on Chest" si conduce atacantul catre pushpoint. Punere pe baseline pushpoint contesta orice down or base screens de pe weakside.

APARAREA DRIBLINGULUI DE ELIBERARE

REGULA: REFUZA BACK CUT SI ASUMA POZITIE HELPSIDE

Driblingul de eliberare poate implica o varianta de back cut. Cand atacantul dribleaza catre un coechipier, acesta elibereaza, avand optiunea de back cut. Daca back cut nu este aparat poate rezulta o situatie simpla de layup.

Cand atacantul dribleaza catre un coechipier si acesta back cuts spre cos, aparatorul trebuie sa mentina o pozitie de refuz si umar la umar trebuie sa forteze pe cel care taie catre baseline pushpoint. Cand atacantul merge catre aripa de pe weakside, aparatorul asuma pozitie helpside.

NICIODATA APARATORUL NU INSOTESTE ATACANTUL IN AFARA PE WEAKSIDE.

Daca dribleorul paseaza si apoi marege pe partea opusa, prima data aparatorul se misca in directia in care s-a pasat, asumand o pozitie de refuz. Cand cel care taie se duce catre weakside, aparatorul stabileste o pozitie helpside. Aparatorul nu insoteste niciodata atacantul afara pe weakside. Aparatorul trebuie sa fie pregatit de off ball screen sau back screen pentru un posibil pas lobat.

Aparatorul de pe weakside trebuie sa joace "UP THE LINE", in pozitie minge-tu-oponent, avand camp vizual cu jucatorul cu mingea si cu cel pe care il apara. Dictati directia in care se taie. Nu dati optiuni atacantului care taie. Aparatorul helpside trebuie sa asume o pozitie in care sa forteze oponentul sa taie astfel incat el sa poata contesta cu usurinta actiunea.

Nu permiteti atacantului care taie de pe weakside sa penetreze in spatiul de trei secunde. Cand atacantul de pe weakside taie catre dribleor, aparatorul trebuie sa faca un pas in sus (STEP UP)si sa blocheze atacantul. Dupa ce este blocat atacantul, aparatorul asuma o puternica pozitie de refuz, fortand directia top pushpoint.

SASE ACTIUNI FUNDAMENTALE "HELPSIDE".

Helpside nu este un loc de relaxare si pauza. Dimpotriva deoarece aparatorii de pe weakside au responsabilitati si pentru oponent si pentru jucatorul cu mingea suportul necesita multa vigilenta si munca pentru a contesta actiunea dribleorului.

Asumati toate aruncarile ratate si tot timpul box out. NU PERMITETI NICIODATA AL DOILEA SUT.

Ori de cate ori mingea este pasata de pe o parte a terenului pe cealalta parte, aparatorii trebuie sa execute rotatie foarte rapid. Close out incepe imediat ce mingea paraseste mana pasatorului. Abilitatea de a face close out rapid efectiv este cheia reusitei.

Nota:Principiile close out sunt aceleasi atat pentru apararea om la om, cat si pentru cea in zona.

Inlatura mijlocul cand executi close out. Nu alerga direct catre oponent. Stai in echilibru cu ambele brate sus. Foloseste pasi de oprire.

Close out rapid, cu echilibru si agresiv deny pe linia de pasare cu bratul intins. Stai jos intr-o pozitie "Ear on Chest". Fii pregatit sa aperi back cut.

Tot timpul cand dribleorul nu mai are dribling, aparatorul on ball preseaza si sufoca atacantul, iar aparatorii of ball close out si contesta toate liniile de pasare.

PRESIUNEA LA JUCATORUL CU MINGE

PRESIUNEA LA JUCATORUL CU MINGE FACE CA DRIBLINGUL SI PASAREA SA FIE MULT MAI DIFICILE SI CREEAZA SANSA DE A GRESI OFENSIV

In apararea dribleorului, aparatorul trebuie sa atace, sa reactioneze la actiunile ofensive, sa elimine "TRIPLA AMENINTARE" (TRIPLE THREAT)(sut, pas, dribling), in special sutul si penetrarea fortand driblingul, pentru ca in timpul driblingului nu se poate inscrie.

Picioarele aparatorului trebuie sa fie in aliniament "CALCAI / DEGET / PUSHPOINT", conducand atacantul catre pushpoint si prevenind patrunderea in mijloc.

BRATELE FOARTE ACTIVE

Bratele trebuiesc tinute la inaltimea umerilor adversarului, fiind foarte active si folosindu-le cu aceeasi indemanare in egala masura.

Stai in pozitie fara atingere pentru a elimina orice interpretare de fault.

APARAREA IMPOTRIVA MISCARILOR OFENSIVE-FENTELOR

De fiecare data cand dribleorul incearca jab steps, crossovers, pivots, etc., aparatorul se retrage (construieste sprijin) si protejeaza din nou actiunea. In construirea sprijinului si neutralizarea actiunii ofensive, aparatorul trebuie sa execute rapid cu ambele picioare o miscare inapoi.

NU ATINGETI ATACANTUL CU MANA CU CARE CONDUCETI DRIBLINGUL. MANA CU CARE CONDUCETI TREBUIE FOLOSITA PENTRU A DISTRUGE ORICE INCERCARE DE PAS. ATINGEREA ADVERSARULUI SE POATE SANCTIONA CU FAULT.

Ori de cate ori dribleorul schimba directia, aparatorul trebuie sa execute rapid drop step, pivotand cu piciorul cu care conduce si drop cu celalalt. Acest picior devine apoi picior conducator si forteaza atacantul catre sideline pushpoint. Bratele aparatorului deasemenea schimba rolul.

Cand mingea este in mijloc (red zone), aparatorul low post asuma o pozitie cu un picior "up the line" si un picior "off the line" - pozitia "STRIKE".

Cand mingea este mai sus de linia de aruncari libere, aparatorul post asuma pozitie topside post pass denial. O pozitie joasa "ear on chest",acopera 3/4, bratul intins pe linia de pasare ("stop sign"), piciorul din spate in spatele piciorului atacantului. Fortati atacantul mai jos de block.

Cand mingea este pe aripa aparatorul post asuma o pozitie front. Pozitie joasa pe coapsa atacantului cu un brat intins pe linia de pasare, celalalt brat in contact cu piciorul atacantului, genunchii indoiti. Fortati atacantul inapoi in spatiul de trei secunde. Tineti piciorul din spate peste piciorul oponentului.

Cand mingea este in colt, aparatorul post asuma o pozitie baseline pass denial. Pozitie joasa, "ear on chest", acopera 3/4, bratul intins pe linia de pasare ("stop sign"), piciorul din spate peste piciorul atacantului. Forteaza atacantul "up the line".

A. Cand mingea este pe aripa, aparatorul post de pe weakside asuma o pozitie de ajutor "STRIKE", pregatit sa ajute coechipierii, sa faca double team, sa refuze flash cuts si sa recupereze.

B. Daca atacantul post de pe weakside taie pentru a primi mingea, aparatorul "step up" si forteaza oponentul catre top pushpoint.

Pozitia in spatele atacantului poate fi eficienta in anumite situatii, precum dupa o tranzitie intarziata in defensiva, impotriva unui jucator post care nu este un bun marcator, cand este double team, impotriva unei echipe cu aruncatori slabi de la distanta, impotriva unui bun recuperator ofensiv. Tineti antebratul pe spatele atacantului si fortati deplasarea acestuia departe de block. Celalalt brat intins pe linia de pasare si in miscare (fluturare).

CAND JUCATI IN SPATE, SUNTETI FOARTE VULNERABILI LA SANCTIONAREA CU FAULT.

O folosim atunci cand atacantul nu prefera contactul fizic. Aparatorul asuma o pozitie full front cu fata catre atacant, piept in piept, cu ambele brate ridicate. Mentineti contactul vizual cu mingea, intorcand capul peste umar.

Aparatorul trebuie sa asume o puternica pozitie de refuz pe partea mingei. Pozitie joasa "ear on chest", cu bratul intins pe linia de pasare. Tineti piciorul din spate in spatele piciorului atacantului. Pregatit sa contesti top lob pas.

Cand schimbam pozitia in apararea jucatorului high post, asumam o deplasare prin spatele atacantului,pentru a preveni rularea oponentului in incercarea de a obtine o aruncare usoara.Cand mingea este sub extinderea imaginara a liniei de aruncari libere,asuma o puternica pozitie de refuz,agresiva si ataca linia de pasare.

Cand jucatorul high post primeste mingea si este cu spatele la cos, aparatorul imediat face un pas departat, cu bratele ridicate si joaca pe linia de pasare.

Cand high post se intoarce si este cu fata la cos, imediat step up si jam high post. Luati optiunile de pas si de sut si fortati atacantul sa puna mingea pe podea.

Daca high post pune mingea pe podea si dribleaza spre cos, fortati atacantul catre corner pushpoint. Mentineti o pozitie "nose on chest" si genunchii departati. Tineti mana conducatoare activa pe minge.

Cand echipa adversa joaca cu doi atacanti post, tot timpul acestia vor incerca sa joace high/low, incercand sa puna in situatie buna jucatorul din low post. Deoarece jucatorul high post este in red zone este dificil de gasit solutii de ajutor, iar low post poate avea situatie izolata de unu la unu. Daca high post poate suta de afara, situatia este si mai periculoasa. Prin urmare aliniamentul high/low poate crea serioase probleme daca nu este aparat corect.

A. DENY FLASH-cand jucatorul post de pe weakside urca in zona high post, aparatorul trebuie sa conteste demarcarea cu o puternica pozitie de refuz si sa forteze atacantul catre top pushpoint.

B. FORTEAZA IN AFARA-aparatorul lui high post trebuie sa conteste orice pas catre acesta si sa caute ca mingea sa fie primita de high post departe de cos. Astfel marim distanta dintre cei jucatori post dand posibilitatea aparatorului low post sa obtina o buna pozitie defensiva.

C. JAM PASSER-cand high post receptioneaza pasul, aparatorul trebuie sa puna presiune, sa conteste optiunile de sut si pas, fortand atacantul sa dribleze.

D. PUSH CORNER-cand atacantul dribleaza, protejati elbow si block si directionati catre corner pushpoint.

Agresiv o pozitie front sau asumati 3/4 o puternica pozitie de refuz cu bratul intins pe linia de pasare. Nu va lasati prins in spatele jucatorului low post.

Cand mingea este transmisa de pe aripa la high post, este mult mai dificil pentru aparator sa mentina o puternica pozitie de refuz. Aparatorul low post trebuie sa schimbe pozitiea in full front sau 3/4.

In apararea pasului lobat este important sa fortam atacantul departe de cos si sa folosim activ bratele pentru a contesta pasul. Cand aparatorul low post este front, trebuie sa aiba genunchii indoiti si sa conduca atacantul sub cos.

Realizarea unei pase lobate este dificila daca punem presiune atat pe pasator cat si pe primitor.

HIGH POST ROOLS & SCREENS

Ori de cate ori mingea este pasata la low post, aparatorul lui high post trebuie sa anticipeze rularea acestuia catre cos.

Cand low post primeste mingea, aparatorul lui high post trebuie sa conteste atacantul, intr-o pozitie umar la umar si sa-l conduca spre baseline pushpoint, pe weakside. Daca atacantul depaseste, aparatorul schimba in "stop sign", intr-o puternica pozitie de refuz.

Daca jucatorul low post primeste mingea putin in afara, spre cornerul scurt, aparatorul lui high post trebuie sa mentina o puternica pozitie de refuz, umar la umar si sa conduca atacantul catre baseline pushpoint pe weakside.

In majoritatea cazurilor cand atacul joaca cu high post vom avea o actiune de pick & roll. Avem mai multe optiuni de aparare a actiunii in functie de calitatile atacantilor.

MISCARI FUNDAMENTALE IN DEFENSIVA

Miscarile fundamentale sunt elementele de baza in baschet. In primul rand trebuie sa va invatati jucatorii modul in care trebuie sa-si miste si sa-si controleze corpul. Acestea sunt instrumente esentiale pe care fiecare jucator trebuie sa le invete.

Trebuie sa invatati fiecare jucator sa se miste efectiv si deasemenea eficient. Invatati jucatorii sa conserve timp si spatiu si sa reduca miscarile inutile care nu pot dezvolta balans si rapiditate. Cu alte cuvinte jucatorii trebuie sa se miste mereu cu un anumit scop.

Baschetul este un sport de rapiditate (mana si picior) si de viteza, utilizate la momentul oportun.

POZITIA DE BAZA (STANCE)

Jucatorii trebuie sa invete sa dezvolte obisnuinta de a avea o buna pozitie de baza. Trebuie sa aveti rabdare cu tinerii jucatori, care nu au forta si rezistenta de a sta in pozitie foarte mult. Mentinerea pozitiei de baza presupune o munca grea. Jucatorii trebuie sa se simnta confortabili si nu sa fie intr-o situatie incomoda. Repetati-le frecvent sa stea in pozitia de baza. Daca vor deprinde devreme pozitia, aceasta devine automatism.

POZITIA PICIOARELOR

Cea mai buna pozitie a picioarelor in cele mai multe cazuri este cea in trepte. Picioarele trebuie sa fie aproximativ putin mai departate decat latimea umerilor, cu calcaiul unui picior pe aceeasi linie orizontala cu degetele de la celalalt picior. Aceasta pozitie trebuie sa fie utilizata pentru o miscare in orice directie(figura 1).

Pozitia paralela prezentata in figura 2, este utilizata pentru miscarea laterala (side-to-side), precum si pentru prinderea mingei si stoparea adversarului, oprirea dupa dribling. In timp jucatorii vor invata care situatie corespunde fiecarei pozitii.

DISTRIBUTIA GREUTATII

Tineti picioarele active, intr-o miscare constanta fara sa stea in acelasi timp pe podea nemiscate. Imaginati-va ca sunteti pe o suprafata plina cu carbuni fierbinti si nu trebuie sa atingeti podeaua.

POZITIA CAPULUI SI A TRUNCHIULUI

Capul este cheia pentru balans. Tineti capul peste suportul bazei, in varful triunghiului imaginar ce uneste picioarele si capul.

PRINCIPII

Cand va deplasati in aparare folositi pasi mici si rapizi, avand centrul de greutate distribuit egal intre picioare. Paseste cu piciorul apropiat si impinge cu piciorul mai departat. Nu incrucisati picioarele. Exceptie numai cand adversarul se misca catre piciorul cu care conduceti-drop step pentru a recapata pozitia defensiva. Picioarele tale nu ar trebui sa treaca mai mult de latimea umerilor; pastrati-le cat mai aproape de podea.

Genunchii flexati, corpul in pozitie joasa, partea superioara a corpului in pozitie verticala si pieptul in afara. Tineti capul stabil, evitand miscari ale corpului sus-jos. Presiune la minge cu mana care apara directia in care se deplaseaza atacantul, dar fara atingere. Tineti capul deasupra taliei, bratele aproape de corp si coatele flexate pentru a va ajuta sa mentineti balansul.

Ar trebui sa stapaniti patru miscari defensive de baza:

1.Side step (slide)

2.Atac

3.Retragere

4.Reverse(drop step)

SLIDE

Mentineti balansul (echilibrul) si o pozitie defensiva tot timpul intre atacant si cos. Daca atacantul se misca in lateral schimbati rapid pozitia picioarelor din cea in trepte in cea paralela cu amandoua picioarele in linie cu directia de deplasare. Folositi pasi mici si rapizi avand greutatea distribuita intre picioare. Concentrati-va sa mentineti balansul cand schimbati rapid directia.

ATAC SI RETRAGERE

Atacul sau deplasarea pe adversarul tau este mentionat ca si close out. Nu este o abilitate usoara si presupune o buna apreciere si echilibru. Nu poti sa inchizi atacantul rapid daca pierzi balansul. Folositi pasi mici, rapizi de atac, fara sa incrucisati picioarele si protejati piciorul cu care conduceti daca pozitia este putin in afara corpului atacantului. Daca atacantul se deplaseaza spre cos sau in lateral trebuie sa va retrageti fara sa pierdeti balansul. Nu va puteti retrage rapid daca pierdeti balansul si nu puteti reactiona rapid pentru a contesta actiunea atacantului. Ca si la atac folositi pasi mici, repezi de retragere si nu incrucisati picioarele.

Atacurile si retragerile practic necesita acelasi joc de picioare dar in directii diferite. Ambele folosesc pasi mici, rapizi cu un picior in fata si unul inapoi. Tineti greutatea egal distribuita intre picioare. Impingeti cu piciorul din spate si pasiti cu piciorul cu care conduceti la atac; impingeti cu piciorul din fata si pasiti cu piciorul din spate la retragere. La atac niciodata nu treceti piciorul din spate in fata piciorului de conducere, iar la retragere niciodata nu treceti piciorul din fata in fata piciorului din spate. Pentru ambele luptati pentru un bun joc defensiv de picioare.

REVERSE (DROP STEP)?

In pozitia defensiva de baza, picioarele sunt pozitionate in trepte, cu un picior in fata celuilalt. Partea slaba a pozitiei o constituie piciorul de conducere:este mult mai dificil sa ne miscam inapoi in directia piciorului de conducere decat in directia piciorului din spate. Daca atacantul dribleaza catre piciorul de conducere, rapid drop step cu piciorul de conducere in timp ce cu piciorul din spate pivotati invers. Dupa ce faceti drop step faceti rapid pasi laterali pentru a restabili pozitia defensiva cu piciorul de conducere inainte.

Efectuati drop step in directia in care atacantul se misca. Tineti capul sus, peste talie si ochii pe adversar. Nu va intoarceti in directie opusa. Dupa ce pivotati invers, foarte puternic impingeti piciorul din spate in directia drop step. Drop step trebuie realizat drept inapoi, miscand piciorul in jos catre podea. Nu faceti un cerc si nu ridicati piciorul de conducere. Adaugati un impuls fortand miscarea cotului pe partea piciorului de conducere inapoi spre corp.

DEFENSIVE FOOTWORK-SIDE STEP (SLIDE)

  • 1.IMPINGE CU PICIORUL MAI DEPARTAT..
  • 2.PASESTE CU PICIORUL CEL MAI APROPIAT.
  • 3.FOLOSESTE PASI MICI,RAPIZI.
  • 4.PICIORUL CU CARE CONDUCI PROTEJEAZA ACTIUNEA ATACANTULUI.
  • 5.PICIORUL DIN SPATE ALINIAT CU MIJLOCUL ATACANTULUI.
  • 6.NICIODATA NU INCRUCISA PICIOARELE.
  • 7.MISCA PICIOARELE APROAPE DE PODEA.
  • 8.GENUNCHII FLEXATI, NU TOPAI.
  • 9.CAPUL PERMANENT PESTE TALIE.
  • 10.SPATELE DREPT (NU INCLINA).
  • 11.BRATELE SUS.
  • 12.COATELE FLEXATE.
  • 13.BRATELE APROAPE DE CORP.
  • 14.PRESIUNE LA MINGE, MISCARE RAPIDA A BRATELOR(FARA ATINGERE).

DEFENSIVE FOOTWORK-ATAC SI RETRAGERE

  • 1.ATACA IMPINGAND CU PICIORUL DIN SPATE.
  • 2.RETRAGETE FOLOSIND PICIORUL DIN FATA.
  • 3.FOLOSESTE PASI MICI, REPIZI.
  • 4.PICIORUL CU CARE CONDUCI PROTEJEAZA ACTIUNEA ATACANTULUI.
  • 5.PICIORUL DIN SPATE ALINIAT CU MIJLOCUL ATACANTULUI.
  • 6.NICIODATA NU INCRUCISA PICIOARELE.
  • 7.MISCA PICIOARELE APROAPE DE PODEA.
  • 8.GENUNCHII FLEXATI,NU TOPAI.
  • 9.CAPUL PERMANENT PESTE TALIE.
  • 10.SPATELE DREPT (NU-L INCLINA).
  • 11.BRATELE SUS.
  • 12.COATELE FLEXATE.
  • 13.BRATELE APROAPE DE CORP.
  • 14.PRESIUNE LA MINGE, MISCARE RAPIDA A BRATELOR (FARA ATINGERE).
  • 1.CONDU ADVERSARUL CU PICIORUL DIN FATA.
  • 2.PIVOTEAZA CU PICIORUL DIN SPATE.
  • 3.COBOARA BRUSC PICIORUL DIN FATA(DROP STEP).
  • 4.COBOARA CU SPATELE DREPT, CATRE PODEA.
  • 5.MUTA INAPOI SPRE CORP COTUL.
  • 6.OCHII IN ZONA MIJLOCULUI ATACANTULUI.
  • 7.RESTABILESTE POZITIA DEFENSIVA:(OPTIUNEA1) FOLOSESTE PASI DE RETRAGERE SAU (OPTIUNEA2) ALEARGA (CAND POZITIA NU POATE FI STABILITA FOLOSESTE PASI DE RETRAGERE).
  • 8.INTOARCE-TE IN FATA PENTRU A RESTABILI POZITIA PICIORULUI DE CONDUCERE.
  • 9.PREGATIT SA SCHIMBI DIRECTIA.

POZITIE DEFENSIVA BUNA, NASUL IN PIEPT, CALCAI-VARF-CP, PUTIN MAI SUS BRATELE (APROXIMATIV LA NIVELUL UMERILOR), CU O MANA CONTESTA SUTUL CU CEALALTA PASUL, GENUNCHII FLEXATI, CAPUL DEASUPRA TALIEI, SPATELE DREPT, COATELE FLEXATE, BAZA LARG DESCHISA, PICIOARELE IN TREPTE.

TEHNICA RECUPERARII

Este important sa stim ca timpul in care mingea este in aer dupa ce paraseste mana aruncatorului si pana atinge inelul este un ingredient decisiv in incercarea de a recupera. Desi recuperarea defensiva si cea ofensiva presupun diferite tehnici, ele au totusi patru elemente in comun.

  • 1.Asumati toate aruncarile nereusite
  • 2.Anticipati locatia recuperarii
  • 3.Efortul in timpul de zbor
  • 4.Determinarea
  • TIMPUL DE ZBOR

    Aceasta perioada este in mod normal de 2-3 secunde, iar jucatorii trebuie sa obtina o pozitie optima de recuperare. Ce fac, sau ce nu fac jucatorii in aceast interval de timp este decisiv pentru recuperare.

    LOCATIA RECUPERARII

    Inainte de a recupera defensiv sau ofensiv, trebuie sa stiti unde se va indrepta mingea. Locatia depinde de trei factori:

    1.unghiul catre cos,

    2.distanta sutului si

    3.felul aruncarii.

    e cele mai multe ori mingea are traiectoria pe partea opusa aruncarii.

    RECUPERAREA DEFENSIVA – UN EFORT TOTAL DE ECHIPA

    Ca recuperarea defensiva sa aiba succes, fiecare jucator ofensiv si mingea trebuiesc blocati. BOXING OUT este determinanta in recuperare. Daca un singur jucator nu executa BOX OUT, efortul celorlalti patru poate fi inutil. Deci se impune un efort total de echipa si comunicare permanenta. Aparatorul aruncatorului striga "SHOT" si initiaza actiunea box out. Este necesar acest lucru pentru ca se poate intampla ca unul dintre aparatori sa nu vada cand se arunca.

    BOXING OUT

    Box out utilizeaza o tehnica simpla, denumita "HAND TO SHOULDER – BUTT TO THE GUT". In momentul in care mingea paraseste mainile aruncatorului este imperativ ca aparatorul sa aiba initiativa inainte ca atacantul sa aiba reactie. Pentru aceasta prima data aparatorul trebuie sa localizeze si sa stabileasca contact cu bratul pe umarul adversarului. Odata ce contactul este realizat, aparatorul executa drop step refuzand atacantului calea spre cos. Pozitia este cu ambele brate sus, impingandu-se inapoi, contestand incercarea atacantului de a sari.

    Mental trebuie sa fi puternic si sa vrei mingea. Recupereaza cu putere cu ambele maini. Protejeaza mingea cu barbia si cu coatele in afara. Daca este posibil incearca sa te intorci un sfert pentru a vedea terenul si a face outlet pass.

    NU PASA GRESIT DUPA RECUPERARE!NIMIC NU ESTE MAI RAU DECAT O PASA GRESITA DUPA RECUPERARE.

    "O BUNA ARUNCARE INCEPE CU O PASA BUNA"

    Capacitatea de a pasa diferentiaza jucatorii buni de cei mediocri si echipele bune de cele slabe.

    Bazele pasei

    • O tehnica de pasare buna incepe cu o puternica pozitie a privirii in fata si tripla amenintare.
    • Perfectioneaza tot timpul tehnica ta de pasare. Munceste din greu pentru a dezvolta toate tipurile de pase. Fii inteligent, nu fantezist.
    • Nu pasa niciodata la un jucator care nu doreste sa primeasca mingea.
    • Folositi pase clare in orice moment.Cu cat mingea este mai mai mult timp in aer sansele de a fi interceptata cresc considerabil.
    • Nu telegrafiati pasele.Priveste la primitor si fenteaza in directia opusa.
    • Trebuie sa recunoasteti modul in care adversarii apara Off - Ball screens si sa gasiti optiunile de contracarare.

    Mentine distanta corespunzatoare

    • Adoptati o pozitie deschisa inainte de a primi mingea.
    • Cele mai multe pase sunt realizate la distante intre 4m - 5m.Aceasta tine defensiva distantata si permite pase rapide cu acuratete.
    • Recunoaste modul in care aparatorul marcheaza primitorul. Primitorul trebuie sa indrepte mana catre pasator.
    • Nu pasa niciodata direct la un jucator care se deplasaeza departe de tine.Condu tot timpul primitorul spre cos.
    • Dupa pas, nu sta, deplaseaza - te cu un scop.(cut,screen ).

    "O BUNA ARUNCARE INCEPE CU O PASA BUNA"

    Care este nivelul tau?

    • NIVELUL 1- Paseaza in orice zona, doar pentru a scapa de minge.Comun in randul jucatorilor incepatori.
    • NIVELUL 2-Paseaza unui coechipier indiferent daca acesta este pregatit sa receptioneze pasa sau nu.
    • NIVELUL 3-CHIRURG. Paseaza catre o tinta specifica (mana sau deget).Pune primitorul intr-o pozitie buna de sut. Rareori paseaza departe.
    • NIVELUL 4-MAGICIAN.Un jucator care poate crea open shots pentru coechipieri.Niciodata nu paseaza departe.

    Capacitatea de a pasa in baschet si de a pune in situatii decisive jucatorul deschis este o caracteristica pe care o intalnim doar la marii jucatori. In scopul de a perfectiona aceasta abilitate jucatorii trebuie sa utilizeze principiile fundamentale de pasare.

    ZECE PRINCIPII FUNDAMENTALE DE PASARE

    IN BASCHET EXISTA O DIFERENTA MARE INTRE O PASA COMPLETA SI O PASA DE SUCCES

    1.ANTICIPAREA

    Cititi apararea si stiti unde merge mingea inainte de a se primi. Jucatorii de baschet remarcabili au abilitatea de a anticipa unde se paseaza. Acesta este motivul pentru care jucatorii profesionisti creeaza oportunitati bune pentru coechipieri.

    2.MENTINE O DISTANTA CORESPUNZATOARE

    Cele mai multe pase ar trebui realizate la o distanta intre 4m-5m. Aceasta spatiere raspandeste apararea si permite pasarea rapida si cu acuratete. O distanta mai mare de 5m implica un risc ridicat de interceptare. Nu pasati niciodata catre un jucator care se deplaseaza departe de voi.

    3.INCHIDETI LA DISTANTA

    Cand aparatorul joaca off, inchideti distanta cu dribling la mai putin de trei metri. Inchiderea aparatorului ofera timp pentru a citi si reactiona momentul pasei. Driblingul de penetrare de asemenea forteaza aparatorul sa conteste patrunderea si sa elimine jocul acestuia pe linia de pasare.

    A. Cand aparatorii anticipeaza si joaca departe de linia de pasare nu numai ca sunt capabili sa se concentreze pe interceptie sau pe devierea pasei dar sunt in masura sa acopere un unghi mai mare.

    B.Cand se inchide distanta cu dribling de penetrare impotriva unui aparator care joaca pe linia de pasare, fortam aparatorul sa apere impotriva patrunderii.

    ATENTIE: Cand pasam la jucatorul post, majoritatea interceptiilor sunt realizate de aparatorul pasatorului nu de aparatorul jucatorului post.

    4.UITA-TE LA PRIMITOR

    Utilizati vederea periferica pentru a vedea linia de pasare si primitorul. Evitati telegrafierea paselor si uita-te direct la primitor. Folositi incheietura mainii pentru toate pasele. Eliminati toate miscarile inutile.

    5.PAS PRINTRE APARATORI

    Evitati pasul peste sau in jurul aparatorului. Fenta de pas in directia opusa. Uita-te la mainile aparatorului si executa rapid, cu acuratete pasul departe de aparator. Cand aparatorul are bratele sus, fenteaza sus si paseaza pe sub bratele lui cu podeaua. Cand aparatorul asteapta cu bratele jos, fenteaza jos si paseaza peste umeri deasupra capului.

    6.CITESTE APARAREA SI PASEAZA LA DISTANTA DE APARATORUL PRIMITORULUI

    Recunoaste modul in care aparatorul joaca impotriva primitorului si paseaza pe partea opusa. Primitorul are responsabilitatea de a obtine o buna pozitie de asa maniera incat sa fie o buna "tinta" pentru pasator. El trebuie sa protejeze linia de pasare si sa asume o pozitie joasa cu piciorul cel mai apropiat de aparator inaintea acestuia, intre aparator si minge.

    A.Cand aparatorul asuma o pozitie de refuz, pasul trebuie transmis pe mana de pe baseline a primitorului.

    B.Cand aparatorul joaca pe baseline, pasul trebuie transmis pe mana din top a primitorului.

    Prin recunoasterea pozitiei aparatorului putem pune intr-o buna situatie de sut primitorul.

    7.MUTA MINGEA

    Ai abilitatea de a pasa rapid, puternic. Un jucator ar trebui sa execute cu succes pas, sut, dribling in termen de trei secunde dupa ce a primit mingea. Capacitatea de pasa diferentiaza jucatorii buni de cei mediocri si echipele bune de cele slabe.

    8.PASEAZA SI MISCATE

    Pasatorul trebuie sa se deplaseze intr-un scop specific dupa transmiterea mingiei. Fiecare miscare ar trebui sa conduca intr-un blocaj, un sut, o pozitie de recuperare, o fenta sau eliberare. Sa stai si sa te uiti dupa ce ai pasat este un defect major al jucatorilor slabi.

    9.DEZVOLTA MANDRIE IN PASELE TALE

    Munceste din greu pentru a perfectiona toate tipurile de pase. Fii intelligent, nu fantezist. Pasatorul inteligent primeste laude, celalalt va fi ridiculizat.

    10.NU PASA NICIODATA DACA PRIMITORUL NU DORESTE MINGEA

    Marea majoritate a paselor gresite sunt rezultatul faptului ca primitorul nu este pregatit sa primeasca mingea. Primitorul trebuie sa aiba mainile sus si sa ceara mingea fie verbal sau non-verbal. Este o regula buna :nu pasa niciodata atunci cand un jucator are mainile jos, chiar daca se afla singur sub cos.

    PASA DE LA PIEPT SI PASA CU PODEAUA

    TEHNICA DRIBLINGULUI

    Driblingul este un element foarte important in baschet si atat pentru jocul individual cat si cel colectiv este vital. Pentru a mentine posesia mingei un interval de timp trebuie sa driblezi. Cand incepem driblingul, mingea trebuie sa paraseasca mana inainte ca piciorul de pivotare sa se ridice de pe podea. Nu driblati niciodata simultan cu ambele maini.

    Abilitatea de a dribla la fel de bine cu ambele maini este cheia care diferentiaza nivelul jucatorilor. Daca driblezi bine numai cu mana puternica poti deveni virtual ineficace. Protejati tot timpul mingea mentinand corpul intre aparator si minge.

    Driblingul este de foarte multe ori intrebuintat gresit in desfasurarea jocului. Este important sa intelegi cand trebuie si cand nu trebuie sa driblezi. Transmiterea mingei cu pas este mult mai rapida decat driblingul. Daca driblezi prea mult coechipierii nu se vor misca mai mult, facand mai usoara munca aparatorilor. Driblingul excesiv poate distruge munca in echipa si moralul jucatorilor.

    Invatati sa folositi driblingul cat mai putin. Tendinta de a bate mingea in podea automat, cum primiti pasul poate deveni o obisnuinta gresita. Dribland atunci cand nu este cazul puteti pierde oportunitatea de a pasa unui coechipier deschis. Cand driblati imediat o data sau de doua ori si apoi opriti driblingul este foarte usor pentru aparator sa exercite presiune. Cand incepeti sa driblati, nu uitati, nu trebuie sa opriti driblingul pana cand nu aveti un jucator deschis pentru a putea primi mingea.

    Pentru a putea deveni un excelent playmaker trebuie sa poti dribla cu aceeasi usurinta cu ambele maini. Straduiti-va sa simntiti mingea ca o extensie a mainii. Tineti capul sus si luati deciziile bune in timp scurt. Cat de bun este driblingul, controlul, timingul, rapiditatea, determina in mare masura progresul vostru.

    Avem: dribling de control, dribling de viteza, crossover, inside-out, cu pirueta, etc.

    DRIBLINGUL DE RETRAGERE

    ESTE FOLOSIT PENTRU A BATE APARATORUL ATUNCI CAND INTAMPINATI DIFICULTATI LA PRESIUNEA ADVERSARULUI. ESTE DE MULTE ORI O COMBINATIE DE SCHIMBARE DE DIRECTIE SI DRIBLING DE VITEZA PENTRU A EVITA O SITUATIE CAND DRIBLEORUL ESTE PRINS IN CAPCANA. INTAI NE APARAM, RETRAGANDU-NE SI PUTEM OBTINE SPATIU, APOI CU DRIBLING DE VITEZA SCHIMBAM DIRECTIA SI REUSIM SA BATEM CAPCANA. NE RETRAGEM REPEDE CU PASI MICI IN TIMP CE DRIBLAM INAPOI. MENTINETI PROTECTIA MINGEI. TREBUIE SA SCHIMBATI DIRECTIA CU DRIBLING DE CONTROL SI FITI DISPONIBIL SA EXPLODATI PESTE APARATOR CU DRIBLING DE VITEZA. TINETI CAPUL SUS SI OCHII LA INEL PENTRU A VEDEA COECHIPIERII.

    CROSSOVER

    ESTE IMPORTANT IN SITUATII DE CONTRAATAC, PENTRU A DESCHIDE TEREN, PENTRU A NE PUTEA CREEA OPORTUNITATI DE PENETRARE SI PENTRU A OBTINE SITUATII BUNE DE SUT. EFICACITATEA CONSTA IN SCHIMBAREA BRUSCA DINTR-O DIRECTIE IN ALTA A DRIBLINGULUI. TRECETI MINGEA PRIN FATA LA UN UNGHI BINE PROTEJAT SI SCHIMBATI DRIBLINGUL DE LA O MANA LA ALTA. DRIBLATI INCHIS LA NIVELUL GENUNCHILOR SAU MAI JOS, CU DRIBLING DE CONTROL SI APOI LA NIVELUL TALIEI CU DRIBLING DE VITEZA. CAND SCHIMBATI DIRECTIA TINETI MANA CU CARE NU DRIBLATI SUS SI ASIGURATI PROTECTIE CU PICIORUL SI POZITIA CORPULUI.

    DRIBLING CU PIRUETA

    MENTINE CORPUL TAU INTRE MINGE SI APARATOR PENTRU PROTECTIE IN SCHIMBAREA DIRECTIEI. ARE DEZAVANTAJ FAPTUL CA, TEMPORAR NU AI PRIVIREA LA ALTI APARATORI CARE POT INTERVENI SI REALIZA INTERCEPTII. CEL MAI BINE SE UTILIZEAZA IMPOTRIVA UNUI APARATOR CARE JOACA PUTERNIC PE PARTEA DRIBLINGULUI. TREBUIE SA FI DISPONIBIL SA CREEZI PROPRIUL SUT IN DIRECTIA OPUSA. AVEM DOUA DRIBLINGURI. PRIMUL, INAPOI, DE APARARE SI APOI PIVOTARE CU PICIORUL OPUS IN TIMP CE INTOARCEM UMERII SPRE PARTEA MAINII DE DRIBLING. ADUCETI PICIORUL DIN SPATE IN FATA SI DIRECTIONATI AL DOILEA DRIBLING IN FATA, FOLOSIND ACEEASI MANA. DUPA CE ACTIUNEA ESTE COMPLETA, SCHIMBATI MANA DE DRIBLING.

    DRIBLING INSIDE-OUT

    ESTE O FENTA DE DRIBLING DE SCHIMBARE A DIRECTIEI. ESTE INSELATOR SI PUTEM OBTINE SPATIU DE PENETRARE SAU DE SUT. TRBUIE SA FITI CONVINGATORI SI EXECUTATI O FENTA DE PRIVIRE CATRE PARTEA OPUSA. INCEPETI CU TRECEREA MINGEI IN FATA.

    DRIBLINGUL CU "RUPERI" DE RITM

    ESTE FOLOSIT PENTRU A INDUCE IN EROARE SI A EVITA APARATORUL. IN EFECTUAREA DRIBLINGULUI SCHIMBAM METODA DE A DRIBLA DE LA VITEZA LA CONTROL SI RAPID INAPOI. REALIZAREA CU SUCCES CONSTA IN CONVINGEREA SI RAPIDITATEA CU CARE ESTE EXECUTAT. DRIBLEORUL ARE AVANTAJUL DE A DECIDE CAND SCHIMBA VITEZA. CU O BUNA COORDONARE SI O CRESTERE A VITEZEI PUTETI FI CEL PUTIN INAINTEA APARATORULUI.

    DRIBLING CU TRECEREA MINGEI PE LA SPATE

    MENTINE CORPUL INTRE MINGE SI APARATOR PENTRU PROTECTIE, IN SCHIMBAREA DIRECTIEI. ESTE CEL MAI BINE UTILIZAT CAND APARATORUL ESTE IN FATA TA. NECESITA MULT MAI MULTA EXERSARE DECAT ALTE DRIBLINGURI. ESTE MULT MAI RAPID DECAT DRIBLINGUL CU PIRUETA SI DECAT SCHIMBAREA DE DIRECTIE. LA FEL CA LA DRIBLINGUL CU PIRUETA SI ACESTA ESTE COMPUS DIN DOUA DRIBLINGURI.

    TEHNICA DE ARUNCARE CORECTA, ELEMENTE FUNDAMENTALE SI POZITIE

    Daca vrei sa fii un bun aruncator, TREBUIE SA AI o foarte buna pozitie si tehnica de aruncare a mingii. Cu toate acestea, nu ai nevoie de o pozitie "perfrcta" de aruncare.

    Cu alte cuvinte, pozitia ta de aruncare nu va fi niciodata 100% corecta, deoarece nu vrei sa te transformi intr-un robot. Nu vei fi niciodata un mare aruncator daca nu dispui de o pozitie si o tehnica "satisfacatoare".

    Este ceva obisnuit ca jucatorii sa faca greseli "fatale" iar acestia nu au nici o sansa sa devina aruncatori redutabili.

    POZITIA SI TEHNICA DE ARUNCARE

    • 1.OCHII LA TINTA
    • 2.POZITIA CORPULUI SI ECHILIBRUL
    • 3.SHOT POCKET
    • 4.PRINDEREA
    • 5.MANA DE ECHILIBRARE
    • 6.LANSARE
    • 7.RIDICAREA SI ATERIZAREA
    • 8.URMARESTE PANA LA SFARSIT
    • 9.ARUNCAREA CORECTA

    Multumesc fiului meu si colegilor sai de echipa pentru ajutorul acordat la realizarea fotografiilor

    © 2012 - 2024 Dan Calancea | Un proiect MediaMind