Trebuie adoptat circumstantelor din fiecare caz. Cel mai mare pericol este ca antrenorul sa lucreze cu copiii incercand sa imite antrenorii echipelor profesioniste, fapt ce ar putea fi periculos pentru dezvoltarea copiilor. Cel mai bun antrenor nu este acela care imita marii antrenori, ci acela care se adapteaza caracteristicilor grupei lui (varsta, sex, categorie, abilitatile lor, obiectivelor categoriei). A fi antrenor la varstele mici este o mare responsabilitate. Antrenoratul nu este un joc in care antrenorul poate folosi jucatorii lui pentru a-si satisface propriul "ego". Jucatorii sunt copii cu vise, interese, probleme, placeri, nevoi si emotii. Ei se pun sau sunt pusi (incredintati) in mainile antrenorilor pentru a fi pregatiti intr-un mod corect. Chiar daca antrenorilor nu le place asta, responsabilitatea lor inseamna mult mai mult decat obtinerea rezultatelor sportive. Prin comportamentul lui, antrenorul poate influenta benefic sau malefic vietile jucatorilor, care depind de deciziile si actiunile lor. Responsabilitatea antrenorului cere sa urmareasca urmatoarele:
Debarasandu-se de mentalitatea paguboasa de a castiga cu orice pret un joc sau un campionat, antrenorul trebuie sa accepte responsabilitatea de mare relevanta: educarea jucatorilor lor in fiecare aspect, influentand traiectoria vietii lor intr-un mod pozitiv.
Cei care angajeaza antrenori pentru a lucra cu copiii, trebuie sa aprecieze aceste calitati mai mult decat cunostintele tehnice.
Relatia dintre antrenori si jucatorii tineri poate avea o influenta decisiva pentru "PAREREA DESPRE SINE" si "STIMA DE SINE" a jucatorilor. Totusi, comportamentul antrenorilor in relatia cu jucatorii este crucial.
Exemplu: un antrenor poate avea o influenta negativa daca:
TOTUSI antrenorul are o influenta pozitiva, evitand comportamentul prezentat mai sus si aplicand urmatoarea strategie:
Pentru un jucator este foarte important sa dezvolte autocontrolul: sa-si poata controla iesirile (impulsivitatea) si in general toate actiunile care pregatesc si realizeaza performanta.
Baschetul furnizeaza multe situatii in care jucatorii trebuie sa invete sa se autocontroleze:
Exemple: - O jucatoare foarte buna in pregatire si joc are acelasi pretentii si de la coechipiere. Cand acestea gresesc, ea le ocareste agresiv. Antrenorul i-a explicat ca are un comportamentul gresit, inhiband coechipierele, ea a inteles sa faca un efort sa se autocontroleze. Cand o coechipiera greseste, ii zambeste, o incurajeaza sau o ignora.
Acesti antrenori au profitat de ocaziile ivite pentru a-si educa jucatorii, dar alti antrenori pierd, rateaza ocaziile oferite de joc.
Antrenorii de copii trebuie sa fie mereu in alerta, profitand de aceste ocazii la modelarea jucatorilor din punct de vedere educational, ajutandu-i sa-si imbunatateasca capacitatea de a se controla.
Exercitiu practic: gandeste-te pentru zece minute la echipa ta si fa o lista cu acele ocazii pe care tu le poti folosi pentru a ajuta jucatorii sa se autocontroleze.
Antrenorul trebuie sa inteleaga ca unii copii cresc mai repede decat ceilalti si ca trebuie sa se adapteze la aceste circumstante:
La copii antrenorul trebuie sa tina cont de urmatoarele:
Antrenorul trebuie sa aiba o atitudine constructiva cand conduce lectia. Rolul lui nu este sa reprime jucatorii cand gresesc, sa insulte sau sa rada de ei in fata colectivului.
Antrenorul trebuie sa-i ajute sa atinga obiectivele propuse printr-o atitudine constructiva relevata de urmatoarele:
Acest comportament va permite antrenorilor sa castige respectul jucatorilor si sa va permite o munca mai eficienta.
Antrenorul explica exercitiile si scopurile sale jucatorilor
Instructiunile trebuie sa fie clare si precise, evitand ambiguitatea.
Antrenorul trebuie sa se concentreze asupra a ceea ce doreste sa spuna sa adapteze limbajul la nivelul jucatorilor, sa evite sa foloseasca termeni pe care copiii nu-l cunosc, sau sa tina o dizertatie ca la un curs de antrenori.
Exemplu: daca scopul exercitiului este ca deplasarea sa se faca foarte rapid pe contraatac, cel mai potrivit lucru in timpul exercitiului este pentru antrenor sa se refere numai la acest aspect, fara sa corecteze sau sa comenteze alt aspect al jocului, ajutand jucatorii sa se concentreze asupra scopului exercitiului.
Antrenorul trebuie sa se concentreze asupra comportamentului tinta (actiunile jucatorilor, ce fac ei) si nu asupra rezultatului (ceea ce realizeaza ei prin comportamentul lor).
Exemplu: jucatorii joaca 1x1; antrenorul trebuie sa focalizeze asupra deciziei si executiei actiunilor specifice si nu asupra inscrierii cosurilor.
Antrenorul poate da si altfel de instructiuni care sunt in directa relatie cu comportamentul atentional pe care jucatorii trebuie sa-l foloseasca.
Exemplu: sa vezi jucatorul si mingea in acelasi timp.
Antrenorul reaminteste jucatorilor de cerintele atentionare ale sarcinii (exercitiul) si influenteaza comportamentul atentional.
Uzual, antrenorul da solutii jucatorilor pe care acestia le asimileaza pentru a evita greselile. Antrenorul ii spune jucatorului ce face gresit, sau ce trebuie sa imbunatateasca data viitoare. Aceasta metoda este potrivita cand jucatorii nu stiu solutiile corecte si aceasta este singura metoda pentru ei sa invete.
Totusi, daca jucatorii stiu deja solutiile, o strategie eficienta pentru focalizarea atentiei jucatorilor, asupra scopului exercitiului si sa asimileze informatiile este sa pui intrebari astfel ca jucatorii sa gaseasca singuri raspunsurile corecte.
Exemplu: invatarea aruncarii din deplasare la un copil; antrenorul doreste ca jucatorii sa paseasca cu piciorul lor drept cand primesc mingea. Un copil arunca si nu face asta. in loc sa-i reproseze, antrenorul il intreaba: Cu ce picior ai pasit tu ? Care picior trebuie sa-l folosesti ? Esti tu sigur ? Aceste intrebari forteaza copilul sa gaseasca singur raspunsul, determinandu-l sa fie mai atent data viitoare.
Poate prima oara antrenorul pune o intrebare la care jucatorul nu stie raspunsul deoarece nu a fost atent, dar concentrarea lui va creste apoi pentru a da raspunsuri corecte la intrebarile urmatoare; ceilalti vor fi si ei atenti cand vor sti ca antrenorul poate sa-i intrebe si pe ei.
Sistemul intrebarilor poate fi completat prin evocarea (termeni evocatori) a ceea ce trebuie sa faca imediat, inainte ca el sa inceapa executia. "Aminteste-ti ca scopul este ca tu sa pasesti cu piciorul tau drept cand primesti mingea". Daca jucatorul are destule informatii, aceasta evocare anterioara poate de asemenea, sa ia forma unei intrebari "Ce picior trebuie sa folosesti cand primesti mingea"?
In ambele cazuri jucatorii vor focaliza atentia lor pe aspectul cheie al exercitiului chiar inainte de a incepe executia. Ambele metode sunt folosite in special cand exersam deprinderi (abilitati) neconsolidate care reclama multa si intensa atentie constienta, sau in momente speciale cand antrenorul percepe un deficit de atentie.
Intrebarile trebuie sa urmeze cat mai curand dupa executia jucatorilor => imediat dupa.
Evocarea (reamintirea), cu sau fara intrebare trebuie sa preceada executia => imediat inainte
Aferentatia inversa => informatia pe care jucatorii o primesc cu privire la ceea ce au facut (executat).
Exemplu: daca un jucator decide sa foloseasca o pasa cu pamantul pentru a angaja pivotul, si antrenorul comenteaza pozitiv executia, acesta furnizeaza jucatorului feed-back-ul despre decizia luata.
Feed-back-ul este un important element de mentinere si intarirea motivatiei jucatorilor si un ajutor pentru ei sa invete.
Feed-back-ul permite jucatorilor chiar si celor foarte tineri, sa controleze propriul progres pentru indeplinirea obiectivului propus.
De baza, antrenorul poate folosi feed-back-ul verbal, video (control complet), inregistrari potrivite de performantelor si orice alt procedeu care permit informatii imediate asupra comportamentului tinta (vizat).
Exemplu: pentru a creste precizia paselor, antrenorul poate desena o tinta pe perete la o anumita distanta si stabileste obiectivul lovirea tintei. Rezultatul fiecarei pase va fi un excelent feed-back pentru jucatori.
Exemplu: antrenorul doreste ca jucatorul sa tina cotul bratului de aruncare pe directia de aruncare perpendicular pe piept. El plaseaza jucatorul paralel cu peretele cu bratul de aruncare spre perete si cere jucatorului sa imite aruncarea; jucatorii care ating peretele au tendinta de a scoate cotul inafara si au un excelent feed back pentru a se corecta.
Cand jucatorul de 15-18 ani se poate inregistra pe video si antrenorul va alege secventele relevante pe care le va prezenta si le va comenta cu jucatorul; vizionarea va fi plasata inaintea lectiei in care jucatorii vor exersa din nou aspectele filmate. Nu trebuie sa dureze mai mult de 10-15 minute si nici foarte frecventa, pentru a fi mai eficienta.
Folosirea stimulilor care rasplatesc (recompenseaza) sau a stimulilor aversivi (potrivnici) este o strategie eficienta pentru a creste sau a reduce comportamentul jucatorilor.
Exemplu: un antrenor poate felicita, sau poate pedepsi un jucator punandu-l sa stranga mingile (stimul aversiv).
Principalul scop al acestei tehnici psihologice trebuie sa contribuie la invatarea unui comportament corect.
In ambele cazuri, recompensa si stimulii aversivi trebuie aplicati numai referitor la comportamentul mental jucatorului, niciodata la rezultatele lor (comportamentul va fi penalizat sau recompensat, nu rezultatele comportamentului).
Exemplu:
In acest caz antrenorul a utilizat un stimul aversiv aplicand o penalizare pozitiva pentru a ajuta jucatorul sa elimine obisnuinta de a acumula greseli personale prea usor.
Antrenorul a indepartat un stimul recompensa (mingea) aplicand o penalizare negativa pentru a elimina un comportament (folosirea mainii drepte).
In acelasi timp, cand un jucator foloseste curent mana stanga, antrenorul aplica o intarire sociala pentru a intari comportamentul corect.
Dupa cum vedeti recompensa se foloseste pentru incurajarea comportamentului dorit, iar penalizarea este folosita pentru eliminarea comportamentului neadecvat. De asemenea, cand penalizarea este aplicata, este foarte important sa subliniem prin recompensa comportamentul corect care sa-l inlocuiasca pe cel nedorit.
In principiu este mai bine sa lucram cu recompense pentru a incuraja un comportament corect, decat cu penalizari ca sa eliminam un comportament, mai ales la copii si juniori.
Totusi penalizarea corect aplicata poate fi foarte valoroasa la copii si juniori.
Folosirea incurajarilor
Ajuta jucatorii sa obtina un inalt nivel de satisfactie este benefica, intareste motivarea pentru sport. Este important ca antrenorul s-o foloseasca frecvent.
Incurajarile (rasplata) pot fi sociale si materiale.
Ambele incurajari sunt compatibile si pot fi combinate.
Exemplu: antrenorul unei echipe de 17-18 ani poate recunoaste executia foarte buna a unui exercitiu dificil (incurajare sociala) si simultan terminarea antrenamentului mai devreme (incurajare materiala).
incurajarile nu trebuie aplicate arbitrar ci ca o consecinta a comportamentului jucatorului.Cheia incurajarilor => ca jucatorii sa perceapa ca ei obtin ceva pentru ceea ce fac. incurajarea trebuie data imediat dupa comportament (executie) si trebuie subliniat motivul pentru care sunt acordate (sa se evite confuzia).
Exemplu: dupa o fenta bine executata: Bine Petre, asta a fost o fenta grozava!
Incurajarile sociale
Antrenorul trebuie sa fie intr-o alerta permanenta pentru a profita de ocaziile oferite de comportamentul jucatorilor pentru a aplica incurajarile sociale (mai ales la echipele tinere).
In timpul antrenamentului, incurajarile sociale sunt foarte valoroase din trei motive:
Pentru aceasta ele sunt o unealta pentru antrenor pentru a influenta pozitiv motivarea si concentrarea jucatorilor.
Incurajarea sociala, mai ales pentru copii, sunt foarte importante si folosirea lor frecventa fac experienta sportului mult mai satisfacatoare si productiva in toate sensurile.
Economia semnelor (exercitii pe scor, puncte)
Din cele de mai sus, reiese ce bine este sa incurajezi cat mai repede posibil. Dar antrenorul nu poate opri continuu antrenamentul pentru a face evidentieri.
Problema este rezolvata de tehnica economiei semnelor. De fiecare data cand comportamentul dorit se produce, un punct este acordat. Punctele se aduna si permit jucatorilor sa obtina o rasplata atractiva mai tarziu. Astfel, fiecare punct incurajeaza comportamentul dorit.
Exemplu: daca dorim sa imbunatatim pasele spre pivot din postul de extrema, jucam 4x4 pe 1/1 T (15-16 ani) si acordam cate un punct pentru fiecare pasa la pivot; dupa 10 minute de joc, echipa care are cel putin 7 pase realizate va avea 5 minute pauza; dupa fiecare pasa corecta, antrenorul striga punct si-l noteaza imediat pe o tabla vizibila.
Aplicarea acestei tehnici, trebuie sa ia in considerare urmatoarele aspecte:
Folosirea stimulilor aversivi
Tehnica pedepsei (penalizarilor) poate fi de asemenea folosita cu copiii in urmatoarele conditii:
Exemplu: inainte de un joc 3x3, antrenorul va spune jucatorilor ca de fiecare data cand un jucator va dribla cu mana gresita, echipa lui va primi un punct negativ si la sfarsitul jocului cei care au mai multe puncte ii vor cara in spate pe ceilalti.
In plus antrenorul poate incuraja jucatorii de fiecare data cand folosesc mana corecta.
Evitarea pedepsei constituie o motivare, o provocare pentru jucatorii care se vor concentra in special asupra comportamentului care trebuie eliminat
Este foarte important ca antrenorul sa-si controleze propriul comportament in timpul meciurilor. El nu este spectator si nu se manifesta ca ei.
In timpul antrenamentului cu jucatorii tineri, antrenorul, trebuie sa aiba o atitudine obiectiva, constructiva si pozitiva fata de meciuri:
Antrenorii trebuie sa fie foarte clari la ceea ce pot realist sa se astepte de la jucatorii lor si sa nu le pretinda mai mult. Ei trebuie sa inteleaga ca jucatorii vor face multe greseli si ca:
Multi antrenori care lucreaza cu jucatorii tineri isi pierd autocontrolul cand jucatorii lor fac greseli normale, si in loc sa se concentreze asupra aspectelor care le-ar putea aduce avantaje, ei streseaza jucatorii facand comentarii neproductive care cresc tensiunea jucatorilor, transformand jocul intr-o experienta aversiva.
La copii jocul nu trebuie sa devina o experienta stresanta pe care ei nu o pot stapani. Jocul trebuie sa fie pozitiv indiferent de rezultat.
Antrenorul trebuie sa stabileasca tinte realiste pentru jocuri si sa prevada aspectele care nu vor merge bine:
Antrenorii trebuie sa fie pregatiti sa tolereze greselile jucatorilor lor si sa continue sa conduca jocul fara ca aceste greseli sa le afecteze emotionalitatea:
Jocul nu este cadrul potrivit unde sa se corecteze marile greseli (deficiente), pentru asta exista antrenamentele.
Antrenorul, trebuie in timpul jocului sa se concentreze asupra aspectelor pozitive, incurajandu-le si eventual sa corecteze doar cateva detalii care pot fi schimbate la joc.
Antrenorul nu trebuie sa-si risipeasca timpul referindu-se la trecut, la ce s-a intamplat deja (asta va face la analiza jocului), ci sa se concentreze la prezent si viitorul jocului. Important nu este ceea ce deja s-a intamplat si care nu mai poate fi schimbat, ci ceea ce se intampla chiar acum, sau ce s-ar putea intampla in restul jocului.
Exemplu: nu este important ca adversarii au marcat cateva cosuri pe contraatac, ci sa gasesti si sa aplici remediul pentru ca acestea sa nu se mai intample.
Antrenorul nu trebuie sa-si incrimineze jucatorii ca adversarii inscriu cosuri, ci sa dea indicatii constructive; sa gaseasca solutii ca jucatorii sai sa impiedice sau sa reduca aceste probleme pentru timpul de joc ramas.
Exemplu practic:
Ai stabilit obiective realiste?
Le pretinzi lor ceea ce ei pot realist sa faca?
Accepti ideea ca ei pot face si greseli?
Tragi foloase din jocurile care in general au mers bine?
Tragi foloase din jocurile care in general au fost rele?
Inainte de joc, antrenorul trebuie sa decida asupra obiectivelor jocului si a asteptarilor realiste privind realizarile posibile ale jucatorilor sai.
Pregatirea pentru joc
Antrenorul trebuie sa prevada:
Astfel antrenorul nu va fi luat prin surprindere in joc si va sti ce trebuie sa faca, chiar va pregati o strategie (pentru etapele mai evoluate).
Comentarii
Sa intareasca la jucatori perceptia controlului (sa evite referirile la ceea ce jucatorii nu pot controla (exemplu: scorul final) si sa focalizeze asupra comportamentului jucatorilor.
Chiar inainte de joc, antrenorul, trebuie sa evite sa dea prea multe informatii, deoarece din cauza nervozitatii si anxietatii startului, capacitatea de atentie este foarte redusa (antrenorul sa se limiteze doar la 3-4 aspecte cheie).
Comportarea antrenorului poate influenta decisiv rezultatele jucatorilor fie pozitiv, fie negativ.
Cum trebuie antrenorul sa se comporte ca jucatorii lui sa joace bine si sa faca din joc o experienta benefica?
Cateva sugestii privind perioada activa de joc (cand jocul este in desfasurare) si in pauze (cand jocul este oprit).
Perioada activa de joc
Comportamentul antrenorului poate interfera negativ realizarile jucatorilor.
Exemplu: este mai bine ca antrenorul sa nu dea instructiuni, sau sa faca comentarii incriminatorii jucatorilor in timpul desfasurarii jocului.
Daca are ceva de transmis aceasta sa se refere la ce trebuie sa faca si cum sa faca jucatorii si nu la aspecte care deja s-au intamplat.
Exemplu: un jucator greseste in aparare si adversarul ii inscrie usor un cos. Antrenorul se enerveaza si blameaza jucatorul pentru ceea ce s-a intamplat, echipa aflandu-se in atac, auzindu-l pe antrenor, jucatorul vinovat devine nervos asa ca va lua o decizie gresita si va pierde mingea. Chiar daca ceea ce-i spune antrenorul e bine, momentul ales e rau, si are un efect negativ asupra jucatorului.
Antrenorul trebuie sa ajute concentrarea jucatorilor
In exercitiul anterior, chiar daca antrenorul nu se enerveaza si nu blameaza jucatorii, dar se refera la un aspect distinct fata de ceea ce se intampla la un moment dat, el va favoriza divizarea atentiei jucatorilor intre doua tipuri diferite de stimuli:
Interventia antrenorului ar fi fost mai eficienta daca ar fi stapanit abilitatea de a folosi comentariile cu efecte pozitive:
Exemplu: el ar fi trebuit sa nu spuna nimic la acel moment, permitand jucatorului sa se concentreze asupra sarcinilor ofensive, si va face un comentariu constructiv in aparare imediat inainte sa inceapa faza de aparare urmatoare.
Astfel, antrenorul nu va altera concentrarea jucatorului si instructiunile vor fi mult mai eficiente in evitarea altei erori de aparare.
De regula antrenorul trebuie sa dea instructiuni cu privire la aparare cand echipa lor se apara si instructiuni despre atac cand echipa lor ataca.
Comentarii
La echipele de copii si juniori trebuie sa li se permita sa actioneze fara ca antrenorul sa le dea instructiuni (le permite sa arate initiativa, sa-si asume responsabilitatea si dezvolta talentul in loc sa astepte de la antrenor sa le spuna ce sa faca).
Antrenorul trebuie sa evite insultele si injuriile, adaptand un stil pozitiv si constructiv pentru a ajuta jucatorii.
Antrenorii mai bine ar indemna sau ar incuraja comportamentul individual sau colectiv.
Exemplu: „Tom, demarca-te priveste mingea” exact in situatia si la momentul cand jucatorul poate executa asta. „Bravo Tom!” incurajare imediat dupa ce actiunea e executata.Totusi aceasta „dictare” trebuie folosita rar deoarece jucatorul trebuie sa se orienteze si sa gandeasca singuri in teren. Este indicat pentru a focaliza atentia unui jucator dupa o eroare (exemplu: un jucator rateaza de sub cos si antrenorul striga "Tom, alearga repede in aparare!")
Incurajarea trebuie folosita cat mai des posibil mai ales la minibaschet si la 13-14 ani.
Pe langa comportamentul verbal, antrenorul trebuie sa aiba grija si de exprimarea nonverbala (atitudinea pe banca, sau in picioare, gesturi) deoarece si acestea afecteaza realizarile jucatorului.
De asemenea el trebuie sa-si controleze si comentariile facute pe banca, evitand injuriile, insultarea jucatorului de pe teren, sau comentarii care sa indice pierderea controlului asupra jocului (ce sa fac ? asta e un dezastru !). Acestea determina pierderea increderii jucatorilor in antrenor.
Antrenorul nu trebuie sa faca gesturi dezaprobatoare, de suparare sau descurajare fata de comportamentul jucatorilor, ci trebuie sa mentina o atitudine relaxata care va ajuta atat pe antrenorul, cat si pe jucatori sa se produca mai bine, sa aiba prestatii mai bune.
Pauzele
(pauze, timp de intrerupere, dupa greseala personala, inaintea aruncari libere)
Activitatea antrenorului si jucatorilor in timpul pauzelor este esentiala ajutand jucatorii sa se refaca fizic si sa se pregateasca pentru o prestatie mai buna in reprizele urmatoare de participare activa.
Daca pauza e rau folosita, ea poate avea influenta negativa asupra jucatorilor, daca ei vor avea timp pentru ganduri negative sau va fi influentati de elemente externe care altereaza performanta optima (discutii cu coechipierii, reprosuri, comentarii, insulte din partea antrenorului).
Pauzele pot fi impartite in trei categorii: pauze mici in timpul jocului cand arbitrul opreste jocul (greseala personala, minge afara etc.), time-out si pauzele de doua minute dintre sferturi, pauza mare de 15 minute.
Pauze mici in timpul jocului
Comportamentul antrenorului poate fi benefic daca respecta urmatoarele recomandari:
Exemplu: o echipa 13-14 ani incearca sa faca contraatac conform conceptiei antrenorului, dar nu finalizeaza pasand in aut; antrenorul ii incurajeaza "Bine asta-i calea ! Faceti mai des contraatac !"
Exemplu: un jucator a pierdut mingea si a facut si greseala personala, antrenorul ii spune "Hai Tom, uita asta si apara-ti omul!"
Time-out-uri
Cele sugerate mai sus sunt valabile, dar avand mai mult timp, antrenorul trebuie sa stabileasca o rutina de lucru:
Time-out-urile sunt o mare ocazie pentru a educa jucatorii, ajutandu-i sa se dezvolte individual si ca echipa.
Nu le risipiti, folosindu-le eficient
Pauza mare
Este pauza cea mai lunga (15 minute), si trebuie folosita pentru refacere fizica, baut apa, ajustarea echipamentului, aplicarea ghetii pe locurile dureroase si pentru ca antrenorul sa vorbeasca cu jucatorii despre cresterea performantelor in timpul celei de a doua jumatati.
Lasati pentru alta ocazie comentariile pentru ceea ce s-a intamplat in prima jumatate si nu este relevant pentru atingerea obiectivului principal (cresterea performantelor in partea a doua a jocului).
Scurt, antrenorul trebuie sa aminteasca corect, sau sa incurajeze actiunile din prima jumatate, in masura in care acestea sunt relevante pentru jumatatea a doua, sfarsind cu indicatii specifice pentru ceea ce va urma.
Comportamentul din prima jumatate care trebuie incurajat:
=> efortul pentru repliere, alergarea pe contraatac, blocajul defensiv;
=> concentrarea si reactiile rapide in aparare si atac;
=> controlul - manuirea mingii, sa nu faci greseli personale lasand mana in jos;
=> cooperarea – jocul cu pivotul, pasele la coechipierii nemarcati, comunicarea in aparare, ajutorul in aparare.
Astfel, incurajandu-i vom intari increderea in sine evidentiind comportamentul care depinde in mare masura de ei.
in toate cazurile, antrenorul, trebuie sa termine specificand sarcinile importante pentru a doua jumatate si transmitand un mesaj optimist pentru a incuraja jucatorii.Dupa joc, antrenorul trebuie sa aiba o atitudine echilibrata, indiferent de rezultat (nu trebuie sa fie euforic cand castiga si jucatorii au jucat bine, nici suparat cand ei pierd jucand prost).
Un antrenor de copii si juniori trebuie sa-si aminteasca ca jocurile sunt o experienta educationala unica, cel mai important moment fiind la sfarsitul jocului.
Atunci, tinerii jucatori trebuie sa invete sa tolereze frustrarile esecului sau prestatia personala slaba, si sa trateze victoria si un joc bun intr-un mod potrivit.
Jucatorii au tendinta de a imita comportamentul antrenorilor sau al parintilor.
La sfarsitul meciului, este important pentru antrenor si jucatori sa-si controleze sentimentele si sa invete sa-si felicite adversarii si arbitrii intr-o maniera sportiva.
Important este ca antrenorul sa-si arate sprijinul pentru jucatorii sai. Nu este neaparat nevoie sa tina un speach, este de ajuns sa fie cu ei spunand cateva cuvinte incurajatoare care sa le redea optimismul pana la antrenamentul urmator.
Acesta nu este momentul de a face o analiza a jocului, explicatii sau corectari, reprosuri, insulte, etc.