Jose Maria Buceta
3.1. CARACTERISTICILE LECTIEI DE ANTRENAMENT
3.2. CARACTERISTICILE PRINCIPALE ALE EXERCITIILOR
3.3. EVALUAREA LECTIEI DE ANTRENAMENT
3.1. CARACTERISTICILE LECTIEI DE ANTRENAMENT
In planificarea antrenamentelor, antrenorul trebuie sa tina cont de durata, incarcatura fizica si incarcatura psihologica, obiectivele si continutul (exercitiile) si decide asupra distribuirii acestora in lectie.
Partile lectiei de antrenament:
OBIECTIVELE LECTIEI DE ANTRENAMENT
Acestea trebuie sa fie cateva si foarte clare pentru antrenor.
Doua greseli mari se comit:
In general OBIECTIVELE LECTIEI pot fi grupate in patru grupe principale:
ECHIPA MINIBASCHET – obiectivele sunt de invatare predominant si mai putin de repetare.
ECHIPA 13-14 ANI – invatarea si repetarea (consolidarea), plus exersarea in conditii nestresante de joc.
ECHIPA 15-18 ANI – invatare, repetare, exersare in conditii de joc, si pregatire speciala pentru un adversar.
PLANUL LECTIEI
DATA: TIMP:
VOLUM: INTENSITATE:
INCARCATURA PSIHOLOGICA:
OBIECTIVE |
CONTINUT - EXERCITII |
|
APARARE |
||
ATAC |
||
ALTELE |
PROGRAM |
||
COMENTARII |
Continut si mijloace (exercitii)
Continutul lectiei trebuie sa corespunda cu obiectivele.
Exemplu:
Munca de rutina
3.2. CARACTERISTICILE PRINCIPALE ALE EXERCITIILOR
Explicati inaintea fiecarui exercitiu → scopul – foarte scurt si la obiect, si ce trebuie sa faca jucatorii.
Controlul stimulilor antecedenti – care sunt acei stimuli relevanti prezenti in exercitiu (pozitia pe teren, organizarea jucatorilor, mingi, cosuri etc.) si inlaturarea stimulilor irelevanti. Uneori micsorarea terenului pe care executa exercitiul, lucru cu grupe mici, limitarea actiunilor permise.
Exercitiul cu o structura simpla, ajuta jucatorii sa se concentreze mai bine asupra scopului si continutul exercitiului. Exercitiile cu o structura complexa forteaza jucatorii sa-si dirijeze atentia asupra structurii in detrimentul concentrarii asupra aspectelor cheie.
Reguli specifice de lucru: exercitiile pot fi complicate numai prin adaugarea regulilor de lucru care sa serveasca focalizand atentia jucatorilor spre scopuri (joc 3x3 dar au voie doar dribling cu mana stanga).Varierea exercitiilor in ceea ce priveste structura sau scopurile, sau ambele.
Succesiunea exercitiilor, rotatia dintre ele:
Exercitii competitive
Jucatorii sa concureze cu ei insisi sau cu alti jucatori – cresterea motivatiei si concentrarii:
– imparte echipa in patru grupe, cate doi la fiecare cos, concurs cine marca mai multe cosuri de sub cos in 3 minute;
– imparte echipa in grupe de trei jucatori, fiecare executa pasa cu doua maini de la piept alergand de la un cos la celalalt (3 - 4 pase) terminand cu aruncare de sub cos; fiecare cos marcat este de 2 puncte, se pierde 1 punct pentru fiecare pasa gresita, exercitiul dureaza 5 minute, castiga echipa care aditioneaza mai multe puncte;
– 2 jucatori joaca 1x1 (cu reguli specificate de lucru) pana ce unul inscrie 3 cosuri;
– pe perechi, impartiti la toate cosurile, concurs de aruncari; jucatorul care arunca, recupereaza si paseaza celuilalt; in 3 minute ei trebuie sa aditioneze maximum de cosuri; daca numarul cosurilor marcate propus este realist si daca nu se executa prea des, exercitiul creste motivatia si invata jucatorii sa se obisnuiasca cu concursul.
Exercitii distractive (placute)
– A avea placere, a se distra este esential pentru copii si juniori.
– Antrenamentul serios nu este incompatibil cu cel placut.
– Exercitiile nu trebuie sa descurajeze, sau sa fie neproductive.
– Exercitii atractive pentru jucatori, relaxante, nestresante, care sa permita jucatorilor sa simta placere, dar ele trebuie de asemenea, sa aiba un scop, reguli de lucru, si sa pretinda un nivel de performanta.
Exercitiu: un grup de jucatori fiecare cu mingea, trebuie sa dribleze si fiecare trebuie sa incerce sa scoata mingea celorlalti fara a o pierde pe a lui; ultimul dribler ramas, castiga.
Durata exercitiilor
– Exercitiile atractive pot fi mai lungi.
– Exercitiile mai putin atractive, mai de rutina, trebuie sa fie scurte.
– Exercitiul trebuie sa dureze destul pentru ca jucatorii sa aiba timp sa-l inteleaga si sa asimileze continutul, dar nu trebuie sa dureze nici prea mult deoarece scade concentrarea si deci si productivitatea.
Solicitarea atentiei
– Unele exercitii solicita jucatorilor sa se concentreze mai mult.
– Folosirea exercitiilor cu inalt nivel de concentrare intr-o lectie, determina oboseala si scaderea concentrarii.
– Trebuie programate perioade de odihna a atentiei, pauze totale sau exercitii cu nivel scazut al atentiei.
Participarea jucatorilor
– In exercitiu toti jucatorii trebuie sa participe frecvent (sa nu astepte randul in sir mult timp).
– Antrenorul trebuie sa se adapteze resurselor existente si impartind echipa in grupuri mici 3-4 ateliere, sa le dea sarcini distincte alternand lucrul cu mingea la cos, cu lucrul fara minge (aparare, pivotare), cu lucrul cu mingea care nu necesita aruncari la cos.
– Daca numarul de jucatori este mai mare decat cel necesar jocului (4x4, 5x5) cei care raman pe margine rimesc alte sarcini si sunt schimbati prin rotatie.
Exercitii test
Sunt de regula noi complexe, incluzand mai multi stimuli, jucatorii trebuie sa se concentreze asupra mai multor cerinte. Daca in aceasta situatie complexa ei nu pot aplica abilitatile pe care le-au invatat, inseamna ca nu stapanesc aceste deprinderi si ca trebuie sa le repete mai mult.
Exemplu: in exercitiile anterioare, jucatorii au avut ca scop luarea de decizii pentru aruncarea cu mana stanga din dribling. Ei au lucrat 2x2 cu aruncare cu mana stanga. Acum exercitiul test va fi 4x4, 1/1 T si va inregistra de cate ori jucatorii vor folosi mana stanga sau mana dreapta.
3.3. EVALUAREA LECTIEI DE ANTRENAMENT
La sfarsitul antrenamentului, antrenorul trebuie sa faca o scurta evaluare despre ce s-a intamplat in lectie, pentru a avea un control mai bun asupra procesului de antrenament.
Pentru aceasta trebuie sa foloseasca urmatorul tabel, care-i permite sa compare planul original al lectiei, cu ceea ce s-a realizat, si sa se noteze observatiile relevante.
La sfarsitul fiecarei saptamani poate folosi tabelul 2 trecand in revista ce au realizat, impartindu-le in trei categorii (atac, aparare si altele). Ne permite sa controlam ce am facut si sa programam saptamana viitoare
INREGISTRAREA LECTIEI
DATA:
OBIECTIVE:
Lucrul planificat inaintea lectiei |
Lucrul realizat |
Comentarii |
INREGISTRAREA LUCRULUI SAPTAMANAL
SAPTAMANA: ........................................................................................................
OBIECTIVE: ...........................................................................................................
...........................................................................................................
LUCRUL REALIZAT |
|||
APARARE |
ATAC |
DIVERSE |
|
LUNI |
|||
MIERCURI |
|||
VINERI |
|||
COMENTARII |
Test exercitiu 6
Adevarat |
Fals |
|
1. Inainte de lectie, antrenorul trebuie sa decida obiectivele, apoi sa improvizeze exercitii potrivite pe teren. |
||
2. Exercitiile distractive nu trebuie sa aiba nici o regula. |
||
3. Stimulii antecedenti ai exercitiului sunt aceia la care apeleaza antrenorul pentru a rasplati jucatorii. |
||
4. Exercitiile trebuie sa fie variate in ceea ce priveste sarcinile (obiectivele), nu si structura. |
||
5. In general, organizarea lectiei prin exercitii inrudite ajuta folosind timpul antrenorului mult mai productiv. |
||
6. Exercitiile competitive pot avea loc intre jucatori sau grupe de jucatori, sau la fel de bine si contra lor insisi (jucatori sau grupa). |
||
7. Lucrul important in exercitiile competitive este competitia, neglijand obiectivele si continutul. |
||
8. Pentru echipele de minibaschet obiectivele corelate cu pregatirea specifica pentru joc trebuie sa fie la fel de importante ca obiectivele de invatare. |
||
9. Intensitatea atentiei trebuie sa fie inalta in toate exercitiile. |
||
10. Lucrul cu grupe mici simultan nu este bun deoarece antrenorul nu poate acorda atentie fiecaruia in acelasi timp. |
||
11. Compararea lucrului efectuat in lectie, imediat la sfarsitul ei, cu cel planificat anterior pentru aceeasi lectie, ajuta antrenorul sa controleze procesul de antrenament al echipei |
||
12. In general este o idee buna sa combini sarcinile si continutul atacului corelat cu cele ale apararii. |