DanCalancea

3

ORGANIZAREA ANTRENAMENTELOR

Jose Maria Buceta

3.1. CARACTERISTICILE LECTIEI DE ANTRENAMENT

  • Partile lectiei de antrenament
  • Obiectivele lectiei de antrenament
  • Continut si mijloace (exercitii)
  • Munca de rutina

3.2. CARACTERISTICILE PRINCIPALE ALE EXERCITIILOR

  • Explicati inaintea fiecarui exercitiu scopul
  • Controlul stimulilor antecedenti
  • Exercitiul cu o structura simpla
  • Reguli specifice de lucru
  • Exercitii variate
  • Exercitii competitive
  • Exercitii distractive (placute)
  • Durata exercitiilor
  • Intensitatea atentiei exercitiilor
  • Participarea jucatorilor
  • Exercitii test

3.3. EVALUAREA LECTIEI DE ANTRENAMENT

3.1. CARACTERISTICILE LECTIEI DE ANTRENAMENT

In planificarea antrenamentelor, antrenorul trebuie sa tina cont de durata, incarcatura fizica si incarcatura psihologica, obiectivele si continutul (exercitiile) si decide asupra distribuirii acestora in lectie.

Partile lectiei de antrenament:

  1. Partea pregatitoare (fizica si mentala)
    • Incalzire, exercitii fara minge, alergare, streching, exercitii simple cu mingea, (incarcatura joasa fizica si psihica)
  2. Partea fundamentala
    • Include continutul (sarcinile) principal al lectiei, care reclama eforturi fizice si psihice, combinand exercitiile de mai mare sau mai putina intensitate (fizica si psihica) in proportia potrivita
  3. Partea de revenire
    • Reducerea progresiva a incarcaturii fizice si psihice, dar nu neaparat simultan.

OBIECTIVELE LECTIEI DE ANTRENAMENT

Acestea trebuie sa fie cateva si foarte clare pentru antrenor.

Doua greseli mari se comit:

  • Incercarea de a face prea mult intr-un singur antrenament, sau exercitiu;
  • Antrenorul nu stie clar ceea ce el doreste sa realizeze in lectie, ca intreg, sau in fiecare exercitiu.

In general OBIECTIVELE LECTIEI pot fi grupate in patru grupe principale:

  1. Invatare: obiectivul este pentru jucatori sa invete si sa perfectioneze deprinderi noi, sau deprinderi pe care nu le stapanesc, atat din tehnica fundamentala (pase, dribling, aruncare) dar si decizii tactice (1x1, 2x2, 3x3).
  2. Repetare: consolidarea deprinderilor (abilitatilor) deja cunoscute, perfectionarea lor in conditii schimbatoare (aruncari serii de 20, alergare si pase timp de 10').
  3. Exersarea in conditii de joc: conditii stresante, aparator, trasee conform modelului combinatiilor de atac etc.
  4. Pregatirea specifica de joc: pregatirea echipei pentru a se confrunta cu un adversar care are caracteristici specifici.

ECHIPA MINIBASCHET – obiectivele sunt de invatare predominant si mai putin de repetare.

ECHIPA 13-14 ANI – invatarea si repetarea (consolidarea), plus exersarea in conditii nestresante de joc.

ECHIPA 15-18 ANI – invatare, repetare, exersare in conditii de joc, si pregatire speciala pentru un adversar.

PLANUL LECTIEI

DATA:                                                                                                                          TIMP:
VOLUM:                                                                                                                      INTENSITATE:
INCARCATURA PSIHOLOGICA:

OBIECTIVE
CONTINUT - EXERCITII

APARARE

ATAC

ALTELE

 

PROGRAM

COMENTARII

Continut si mijloace (exercitii)

Continutul lectiei trebuie sa corespunda cu obiectivele.

Exemplu:

  • Perfectionarea miscarilor picioarelor in apararea 1x1.
  • Repetarea paselor deja insusite.
  • In general trebuie alternat (combinat) continutul si obiectivele de aparare cu cele de atac, dar va trebui sa decida si intareasca unul sau altul.
  • Pentru realizarea continutului, antrenorul trebuie sa selectioneze exercitii (mijloace) specifice.

Munca de rutina

  • Cat de devreme sa vina jucatorii pentru antrenament ?
  • Cand trebuie sa se dezbrace si sa fie gata de start ?
  • Cum va incepe antrenamentul ? Antrenorul se va intalni cu jucatorii in vestiar, in sala ? Pot jucatorii sa intre in sala singuri si sa arunce singuri pana ii cheama antrenorul ?
  • Cine cara materialele, mingile, cine le strange la sfarsit, cine are cheia, cine raspunde de tabla ?
  • Ce se intampla cand un jucator este accidentat ?
  • Stabilirea unei reguli simple pentru situatia cand antrenorul vorbeste jucatorilor (exemplu: el fluiera o data pentru ca jucatorii sa se opreasca pe loc si sa asculte, cand fluiera de doua ori, jucatorii trebuie sa vina la antrenor).
  • Explicatiile antrenorului sa fie scurte si foarte precise.
  • Sa ceara permisiunea cand merg la toaleta.
  • Atentie la bautul apei.
  • Ce echipament trebuie sa aiba (veste)
  • Relatia dintre copii – este bine poate sa le interzicem sa faca comentarii negative unul altuia.
  • Relatiile cu parintii, invatatorii etc.

3.2. CARACTERISTICILE PRINCIPALE ALE EXERCITIILOR

Explicati inaintea fiecarui exercitiuscopul – foarte scurt si la obiect, si ce trebuie sa faca jucatorii.

Controlul stimulilor antecedenti – care sunt acei stimuli relevanti prezenti in exercitiu (pozitia pe teren, organizarea jucatorilor, mingi, cosuri etc.) si inlaturarea stimulilor irelevanti. Uneori micsorarea terenului pe care executa exercitiul, lucru cu grupe mici, limitarea actiunilor permise.

Exercitiul cu o structura simpla, ajuta jucatorii sa se concentreze mai bine asupra scopului si continutul exercitiului. Exercitiile cu o structura complexa forteaza jucatorii sa-si dirijeze atentia asupra structurii in detrimentul concentrarii asupra aspectelor cheie.

Reguli specifice de lucru: exercitiile pot fi complicate numai prin adaugarea regulilor de lucru care sa serveasca focalizand atentia jucatorilor spre scopuri (joc 3x3 dar au voie doar dribling cu mana stanga).

Varierea exercitiilor in ceea ce priveste structura sau scopurile, sau ambele.

Succesiunea exercitiilor, rotatia dintre ele:

  • Incepe cu un exercitiu cu un singur scop si un numar limitat de stimuli: in perechi, spatiu redus, o minge la pereche; jucatorii se misca fara minge si paseaza unul celuilalt; cel care primeste mingea ameninta cosul in timp ce cel care a pasat va schimba pozitia.
  • Urmatorul exercitiu avand acelasi scop dar cu aditionare de stimuli: 2x2 pe arie extinsa dar limitata; atacantii se demarca pentru a primi mingea, daca aparatorii vor intercepta mingea, ei vor trece in atac; scopul ramane pentru atacanti amenintarea cosului si schimbarea pozitiei.
  • Urmatorul exercitiu cu o structura asemanatoare, dar cu un scop diferit: 2x2, dar scopul este sa inscrie folosind mana stanga pentru aruncarea de sub cos din dribling.
  • Alt exercitiu cu aceeasi structura si combinand cele doua scopuri anterioare: 2x2, dar jucatorii trebuie sa faca cel putin trei pase inainte de a arunca (lay-up) cu mana stanga dupa ce a amenintat.
  • Urmatorul exercitiu cu structura schimbata, cu aceleasi scopuri, dar adaugand mai multi stimuli: 4x4, ½ teren; jucatorul care primeste mingea trebuie sa ameninte cosul, jucatorul care a pasat trebuie sa-si schimbe pozitia, sa se faca minimum 5 pase inainte de a se arunca la cos cu mana stanga.

Exercitii competitive

Jucatorii sa concureze cu ei insisi sau cu alti jucatori – cresterea motivatiei si concentrarii:

– imparte echipa in patru grupe, cate doi la fiecare cos, concurs cine marca mai multe cosuri de sub cos in 3 minute;
– imparte echipa in grupe de trei jucatori, fiecare executa pasa cu doua maini de la piept alergand de la un cos la celalalt (3 - 4 pase) terminand cu aruncare de sub cos; fiecare cos marcat este de 2 puncte, se pierde 1 punct pentru fiecare pasa gresita, exercitiul dureaza 5 minute, castiga echipa care aditioneaza mai multe puncte;
– 2 jucatori joaca 1x1 (cu reguli specificate de lucru) pana ce unul inscrie 3 cosuri;
– pe perechi, impartiti la toate cosurile, concurs de aruncari; jucatorul care arunca, recupereaza si paseaza celuilalt; in 3 minute ei trebuie sa aditioneze maximum de cosuri; daca numarul cosurilor marcate propus este realist si daca nu se executa prea des, exercitiul creste motivatia si invata jucatorii sa se obisnuiasca cu concursul.

Exercitii distractive (placute)

– A avea placere, a se distra este esential pentru copii si juniori.
– Antrenamentul serios nu este incompatibil cu cel placut.
– Exercitiile nu trebuie sa descurajeze, sau sa fie neproductive.
– Exercitii atractive pentru jucatori, relaxante, nestresante, care sa permita jucatorilor sa simta placere, dar ele trebuie de asemenea, sa aiba un scop, reguli de lucru, si sa pretinda un nivel de performanta.

Exercitiu: un grup de jucatori fiecare cu mingea, trebuie sa dribleze si fiecare trebuie sa incerce sa scoata mingea celorlalti fara a o pierde pe a lui; ultimul dribler ramas, castiga.

Durata exercitiilor

– Exercitiile atractive pot fi mai lungi.
– Exercitiile mai putin atractive, mai de rutina, trebuie sa fie scurte.
– Exercitiul trebuie sa dureze destul pentru ca jucatorii sa aiba timp sa-l inteleaga si sa asimileze continutul, dar nu trebuie sa dureze nici prea mult deoarece scade concentrarea si deci si productivitatea.

Solicitarea atentiei

– Unele exercitii solicita jucatorilor sa se concentreze mai mult.
– Folosirea exercitiilor cu inalt nivel de concentrare intr-o lectie, determina oboseala si scaderea concentrarii.
– Trebuie programate perioade de odihna a atentiei, pauze totale sau exercitii cu nivel scazut al atentiei.

Participarea jucatorilor

– In exercitiu toti jucatorii trebuie sa participe frecvent (sa nu astepte randul in sir mult timp).
– Antrenorul trebuie sa se adapteze resurselor existente si impartind echipa in grupuri mici 3-4 ateliere, sa le dea sarcini distincte alternand lucrul cu mingea la cos, cu lucrul fara minge (aparare, pivotare), cu lucrul cu mingea care nu necesita aruncari la cos.
– Daca numarul de jucatori este mai mare decat cel necesar jocului (4x4, 5x5) cei care raman pe margine rimesc alte sarcini si sunt schimbati prin rotatie.

Exercitii test

Sunt de regula noi complexe, incluzand mai multi stimuli, jucatorii trebuie sa se concentreze asupra mai multor cerinte. Daca in aceasta situatie complexa ei nu pot aplica abilitatile pe care le-au invatat, inseamna ca nu stapanesc aceste deprinderi si ca trebuie sa le repete mai mult.

Exemplu: in exercitiile anterioare, jucatorii au avut ca scop luarea de decizii pentru aruncarea cu mana stanga din dribling. Ei au lucrat 2x2 cu aruncare cu mana stanga. Acum exercitiul test va fi 4x4, 1/1 T si va inregistra de cate ori jucatorii vor folosi mana stanga sau mana dreapta.

3.3. EVALUAREA LECTIEI DE ANTRENAMENT

La sfarsitul antrenamentului, antrenorul trebuie sa faca o scurta evaluare despre ce s-a intamplat in lectie, pentru a avea un control mai bun asupra procesului de antrenament.

Pentru aceasta trebuie sa foloseasca urmatorul tabel, care-i permite sa compare planul original al lectiei, cu ceea ce s-a realizat, si sa se noteze observatiile relevante.

La sfarsitul fiecarei saptamani poate folosi tabelul 2 trecand in revista ce au realizat, impartindu-le in trei categorii (atac, aparare si altele). Ne permite sa controlam ce am facut si sa programam saptamana viitoare

INREGISTRAREA LECTIEI

DATA:
OBIECTIVE:

Lucrul planificat inaintea lectiei
Lucrul  realizat
   

Comentarii

 

INREGISTRAREA LUCRULUI SAPTAMANAL

SAPTAMANA: ........................................................................................................
OBIECTIVE: ...........................................................................................................
                        ...........................................................................................................

 

LUCRUL   REALIZAT
APARARE
ATAC
DIVERSE
LUNI
MIERCURI
VINERI
COMENTARII

Test exercitiu 6

 
Adevarat
Fals
1. Inainte de lectie, antrenorul trebuie sa decida obiectivele, apoi sa improvizeze exercitii potrivite pe teren.
   
2. Exercitiile distractive nu trebuie sa aiba nici o regula.
   
3. Stimulii antecedenti ai exercitiului sunt aceia la care apeleaza antrenorul pentru a rasplati jucatorii.
   
4. Exercitiile trebuie sa fie variate in ceea ce priveste sarcinile (obiectivele), nu si structura.
   
5. In general, organizarea lectiei prin exercitii inrudite ajuta folosind timpul antrenorului mult mai productiv.
   
6. Exercitiile competitive pot avea loc intre jucatori sau grupe de jucatori, sau la fel de bine si contra lor insisi (jucatori sau grupa).
   
7. Lucrul important in exercitiile competitive este competitia, neglijand obiectivele si continutul.
   
8. Pentru echipele de minibaschet obiectivele corelate cu pregatirea specifica pentru joc trebuie sa fie la fel de importante ca obiectivele de invatare.
   
9. Intensitatea atentiei trebuie sa fie inalta in toate exercitiile.
   
10. Lucrul cu grupe mici simultan nu este bun deoarece antrenorul nu poate acorda atentie fiecaruia in acelasi timp.
   
11. Compararea lucrului efectuat in lectie, imediat la sfarsitul ei, cu cel planificat anterior pentru aceeasi lectie, ajuta antrenorul sa controleze procesul de antrenament al echipei
   
12. In general este o idee buna sa combini sarcinile si continutul atacului corelat cu cele ale apararii.
   
© 2012 - 2017 Dan Calancea | Un proiect MediaMind