Jose Maria Buceta
2.1. INCEPUTUL
2.2. ORGANIZAREA ECHIPEI
2.3. PLANIFICAREA ACTIVITATILOR
2.4. FIXAREA OBIECTIVELOR
2.5. CONTINUTURILE ANTRENAMENTULUI
2.6. PREGATIREA FIZICA
2.7. INCARCATURA PSIHOLOGICA
2.8. CU PRIVIRE LA JOCURI
2.9. PROGRAMAREA
2.1. INCEPUTUL
La aceasta intrebare fiecare antrenor trebuie sa-si raspunda singur inainte de a incepe, raspunzand la urmatoarele intrebari:
La o echipa slaba de minibaschet, obiectivele pot fi:
2.2. ORGANIZAREA ECHIPEI
Cati jucatori sunt in echipa?
Care sunt obligatiile lor?
Ce regulament intern va fi stabilit?
Ce resurse exista (terenuri, mingi, cosuri etc.)?
Jucatorii
La copii antrenorul trebuie sa tina cont de urmatoarele:
Obligatia jucatorilor
Cate zile pe saptamana se vor antrena?
Cate jocuri vor fi? Cand? Vor calatori?
Obligatiile jucatorilor trebuie sa fie rezonabile, sa tina cont de varsta copiilor, de celelalte activitati pe care le desfasoara.
Cel mai important lucru este ca jucatorii sa aiba niste obligatii clare pe care le respecta (le indeplinesc).
Altfel ne vom trezi ca avem o echipa la care copii vor veni numai cand au chef sau cand nu au altceva mai bun de facut.
Este buna si ideea de a vorbi cu jucatorii, de a-i implica in luarea deciziilor, astfel ca decizia luata impreuna va face jucatorii sa se simta mai obligati.
2 - 3 antrenamente pe saptamana minimum (eventual discutat si cu parintii).Reguli interne de lucru
Sunt cheia organizarii echipei.
Cateva reguli, dar definirea lor clara, sa nu creeze dubii, interpretari.
Potrivite nivelului si circumstantelor.
Exemplu: activitatea dinaintea inceperii antrenamentului, punctualitatea, sosirea la jocuri inainte, programarea celor care aduc si strang mingi, rotarea jucatorilor in jocuri, reguli pentru parinti (sa nu stea pe banca, sa nu dea sfaturi copiilor)
Resurse disponibile
2.3. PLANIFICAREA ACTIVITATILOR
Termen – lung, mediu, scurt, un sezon, pe mai multi ani, o luna sau mai multe, 1 - 3 saptamani, fiecare antrenament.
La un club este bine sa existe un plan pe mai multi ani pentru minibaschet si altul pentru jucatorii mai mari de 13 ani.
Luna |
MEZOCICLURI |
MICROCICLURI |
SEP |
1 |
1.1 |
1.2 | ||
OCT |
1.3 | |
1.4 | ||
NOV |
1.5 | |
2 |
2.1 | |
2.2 | ||
DEC |
2.3 | |
2.4 | ||
2.5 | ||
2.6 | ||
2.7 | ||
VACANTA DE CRACIUN |
||
IAN |
3 |
3.1 |
3.2 | ||
FEB |
3.3 | |
3.4 | ||
3.5 | ||
4 |
4.1 | |
MAR |
4.2 | |
4.3 | ||
4.4 | ||
VACANTA DE PASTE |
||
APR |
5 |
5.1 |
5.2 | ||
5.3 | ||
MAI |
5.4 | |
5.5 | ||
5.6 |
2.4. FIXAREA OBIECTIVELOR
Obiective de performanta
Se refera la rezultatele colective sau individuale: loc in campionat, numar de puncte marcate, numar repetari. Ele pot fi individuale sau de echipa, ambele putand fi intra si inter.
Intra: se refera la rezolvarile individuale sau de echipa fata de ei insasi (numar puncte marcate, numar de recuperari, pentru un jucator sau pentru echipa).
Inter: se refera la realizarile individuale sau de echipa, dar in relatie cu ceilalti jucatori sau cu alte echipe (sa fii cel mai bun recuperator, sa fii in primii 5, sa castigi un joc).
Obiective de instruire
Includ comportamentul tehnic individual sau de echipa (cresterea numarului de pase cu pamantul, cresterea numarului de aruncari din pozitii specifice, blocaj defensiv, jocul cu un pivot).
Indeplinirea obiectivelor de instruire nu garanteaza obiectivele de performanta, dar cresc probabilitatea de a le indeplini si sunt o cale de a controla atingerea lor.
Exemplu: mai multe aruncari din pozitii ideale (obiectiv de instruire) nu garanteaza ca mai multe puncte vor fi inscrise (obiectiv de performanta), dar va creste probabilitatea de a inscrie mai mult si numai aruncand mai mult din aceste pozitii un jucator va fi in stare sa controleze aruncarea si sa inscrie mai multe puncte.
Ambele tipuri de obiective ghideaza munca antrenorului si-l ajuta sa intareasca motivatia jucatorilor, dar obiectivele de performanta inter (individual si de echipa) pot deveni stresante (negative) pentru jucatorii tineri.
Este recomandabil sa combinam ambele tipuri de obiective intr-o proportie care depinde de varsta jucatorilor, dar si de urmatoarele:
Avantajele obiectivelor de instruire
Ele evidentiaza comportamentul jucatorilor mai bine decat performanta realizata (rezultate).
La 10 - 12 ani unele performante de instruire (exemplu perfectionarea aruncarii din alergare) pot primi si conotatii de obiective de performanta intra-individual (numarul de aruncari marcate in exercitiu test).
La 13 - 14 ani si 15 - 18 ani se stabilesc obiective de instruire in relatie cu fiecare obiectiv de performanta astfel ca jucatorii totdeauna sa stie ce trebuie sa faca sa creasca probabilitatea de a atinge rezultatele dorite.
Uneori se pot fixa obiective de instruire pe termen lung (cu finalitate peste 1 - 2 sezoane).
Exemplu: dezvoltarea miscarilor pivotului mediu care nu afecteaza sezonul actual, dar va ajuta la atingerea unor rezultate bune in sezonul urmator.
Test exercitiu 4
Intra |
Inter |
Obiective de instruire |
|
1. Cresterea clasificarii echipei din anul anterior. | |||
2. Sa realizeze 10 recuperari. | |||
3. Dribling cu mana stanga in timp ce te deplasezi spre stanga. | |||
4. Priveste la inel cand primesti mingea. | |||
5. Executa o pasa de la piept in linie dreapta. | |||
6. Fi cel mai bun marcator al echipei. | |||
7. Nu incrucisa picioarele cand esti in aparare. | |||
8. Realizeaza un procentaj de 65% la aruncarile libere. | |||
9. Repliaza-te rapid in aparare dupa pierderea posesia mingii. | |||
10. Ridica bratele pentru a bloca aruncarile adversarilor. |
Caracteristicile unor obiective eficiente
Pentru a fi eficiente, obiectivele trebuie sa includa urmatoarele caracteristici:
Exercitiu practic: gandeste-te la echipa ta:
- ai fixat obiectivele de performanta si de instruire?
- ai fixat obiectivele finale si intermediare?
- ai fixat obiectivele pe termen scurt?
- sunt obiectivele tale specifice si clar definite?
- sunt ele atractive?
- sunt ele realiste?
- sunt ele provocatoare?
- este realizarea acestor obiective proportionala (rezonabila) in ceea ce priveste eforturile reclamate?
- ai fixat obiectivele de echipa si obiectivele individuale?
PERIOADA: |
|||
TERMEN LIMITA |
OBIECTIVE DE PERFORMANTA |
OBIECTIVE DE INSTRUIRE |
|
OBIECTIV |
|||
OBIECTIVE |
Alegerea celor mai potrivite obiective
Odata ce antrenorul a decis care sunt cele mai potrivite obiective, el trebuie sa aprecieze daca acestea pot fi atinse in timpul de care dispune. In multe cazuri din lipsa de timp, el va trebui sa renunte la unele obiective pe care le considera la inceput interesante (se intampla adesea la echipele de copii si juniori).
Antrenorul va trebui sa aleaga acele obiective care i se par cele mai importante, renuntand la celelalte folosind urmatoarele criterii:
Perioada: |
||
Jucatori |
Scopurile performantei |
|
aparare |
atac |
|
1 |
||
2 |
||
3 |
||
4 |
||
5 |
||
6 |
Exercitiu practic:
- Alege obiectivele generale si pentru fiecare jucator pentru intregul sezon (microciclu)
- Alege obiectivele generale pentru primul mezociclu al sezonului;
- Alege obiectivele generale pentru primul microciclu al primului mezociclu
- Concentreaza-te asupra celor trei perioade (sau a unuia dintre ele) si stabileste timpul necesar pentru pregatirea echipei in aceste perioade. Apoi ia in calcul timpul pe care-l ai la dispozitie, alege obiectivele cele mai importante tinand cont de lista criteriilor de mai sus.
2.5. CONTINUTURILE ANTRENAMENTULUI
Dupa stabilirea obiectivelor, trebuie stabilita munca specifica potrivita pentru realizarea lor.
Exemple de sarcini: dezvoltarea coordonarii cu sau fara minge, exercitii pentru perfectionarea driblingului, aruncarilor etc., exercitii pentru dezvoltarea deciziilor individuale in 2x2, 3x3.
Antrenorul trebuie sa fie realist cand stabileste sarcinile (continutul) unei lectii punandu-si urmatoarele intrebari:
Alegerea celor mai importante mijloace
Pentru atingerea obiectivelor, antrenorul trebuie sa aleaga sarcinile potrivite si specifice cu obiectivul, apoi sa aleaga cele mai simple, imediate, pe cele care faciliteaza sarcinile ulterioare, acelea care se integreaza (se potrivesc cel mai bine) cu planul general si acelea care implica costuri (eforturi mentale fizice, psihice) mai reduse.
Specificitatea se refera la gradul de corelare al continutului (mijloacelor) cu obiectivul propus.
SCOPURI |
MIJLOACE |
|
A |
||
A |
||
A |
2.6. PREGATIREA FIZICA
Pe langa continutul tehnic si tactic, antrenorul trebuie sa stabileasca si continutul pregatirii fizice corespunzatoare pentru fiecare perioada de antrenament sau lectie:
Munca si odihna (efortul si refacerea)
Antrenorul trebuie sa alterneze permanent efortul cu odina, atat in interiorul perioadei de antrenament, dar si in fiecare antrenament.
Volumul si Intensitatea
Pentru stabilirea incarcaturii fizice, trebuie apreciate volumul si intensitatea.
Volumul este cheia pentru echipele tinere la inceput de sezon sau dupa orice perioada de inactivitate.
Odata volumul optim atins, intensitatea si odihna sunt elementele cheie pentru atingerea formei fizice optime.
Volumul, intensitatea si odihna, trebuie combinate optim pentru echipele care doresc sa-si mentina forma fizica (elita si 15-18 ani).
Totusi la minibaschet si 13-14 ani, antrenorul trebuie sa se orienteze pentru un echilibru intre volum si odihna, intensitatea avand un rol redus pentru a evita extenuarea.
In general volumul trebuie sa predomine fata de intensitate in timpul primelor luni ale sezonului, dar intensitatea trebuie sa creasca in jumatatea a doua si volumul sa scada inaintea celor mai importante la sfarsitul sezonului.
Departe de cele mai importante jocuri, volumul trebuie sa fie inalt si intensitatea joasa, si cand jocurile se apropie, volumul trebuie scazut si intensitatea creste, fiind foarte important sa scadem incarcatura fizica totala (ambele volumul si intensitatea) si sa crestem perioadele de odihna numai inainte de jocurile importante.
2.7. INCARCATURA PSIHOLOGICA
Caracteristici
Incarcatura psihologica este determinata de urmatoarele aspecte ale antrenamentului:
Exercitiu practic: organizati un exercitiu de 1x1 cu o incarcatura psihologica redusa si altul cu mare incarcatura psihologica
Deficitul incarcaturii psihologice
Fara un minim de incarcatura psihologica, antrenamentul este plictisitor, cu exceptia antrenamentului dinaintea meciului cand motivatia produsa de iminenta jocului tinde sa eclipseze orice deficit de incarcatura psihologica.
Deficitul de incarcatura psihologica duce la pierderea motivatiei initiale a jucatorilor tineri, plictisindu-i zi de zi.
Antrenamentele monotone (facand acelasi exercitiu din nou si din nou) in care jucatorii participa redus (sir lung cu perioade mari de asteptare intre executii) exercitii necompetitive, fara evaluarea realizarilor (joc fara scor, fara sa numeri reusitele apararii sau atacului), fara implicarea antrenorului, plictisesc si determina jucatorii sa renunte la sportul respectiv.
Exercitiu practic: fa o lista cu masuri pe care le iei cu echipa de minibaschet, cu echipa de 13 - 14 si echipa de 15 - 18 ani pentru a face lectiile atractive.
Supraincarcarea psihologica
Devine prea stresanta si produce efecte negative.
Pentru evaluarea supra-incordarii, antrenorul trebuie sa focalizeze supraincarcarea cantitativa (prea multe cerinte psihologice) si supraincarcarea calitativa (stresul pretentiilor forteaza jucatorii la eforturi extreme).
Incarcatura psihologica productiva
Este benefica daca este manuita corect.
- Un antrenor care face un exercitiu competitiv in care jucatorii trebuie sa execute cu maiestrie tehnica in conditii de efort, va folosi o incarcatura psihologica productiva.
- Un antrenor care isi insulta jucatorul dupa ce face o greseala, va produce o incarcatura psihologica neproductiva care va avea o incarcatura negativa.
La minibaschet, un antrenor, imparte echipa in doua grupe si organizeaza un concurs de aruncari intre ele.Daca jucatorii arunca din pozitiile din care de obicei inscriu, daca grupele sunt echilibrate, exercitiul va avea o incarcatura psihologica productiva (jucatorii se vor concentra pe aruncari, este o situatie competitiva pe care ei o manuiesc, vor simti frustrarea cand vor rata si bucuria cand vor marca, se vor confrunta cu o situatie de succes-esec. In final, vor invata sa-si stapaneasca emotiile fata de succes-esec.
Daca acelasi exercitiu este organizat din pozitii dificile pentru ei, grupele dezechilibrate, incarcatura psihologica va fi negativa, deoarece nemarcand ei vor simti ca nu controleaza situatia sau echipa mai buna va marca prea usor, in timp ce cealalta va sesiza dezavantajul.
Folosirea adecvata a incarcaturii psihologice
Incarcatura psihologica trebuie adaptata la posibilitatile jucatorilor astfel ca ei sa si le poata controla.
Perioadele de odihna psihologica
In planificarea anuala, mezociclu, microciclu si fiecare antrenament, antrenorul trebuie sa prevada si perioade de refacere psihologica, pentru a asimila munca facuta si sa fie in forma pentru noi eforturi productive.
Dupa un sezon, sa se prevada o pauza in care jucatorii pot practica alte activitati (tenis, inot).
Exemplu: vizionarea video a jocului cere o mare incarcatura psihologica si nu trebuie tratata ca o activitate lipsita de incarcatura, sa nu se programeze niciodata imediat dupa joc, cand jucatorii sunt extenuati.
2.8. CU PRIVIRE LA JOCURI
Echipa de Minibaschet
Echipa de 13 - 14 ani
JUCATORI |
JUCATOR BLOCAT |
|||||||||
JUCATOR CARE BLOCHEAZA |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|
4 |
||||||||||
5 |
||||||||||
6 |
||||||||||
7 |
||||||||||
8 |
||||||||||
9 |
||||||||||
10 |
||||||||||
11 |
||||||||||
12 |
||||||||||
13 |
Echipa de 15 - 18 ani
In general, pentru toate varstele, antrenorul trebuie sa ia in considerare doua aspecte:
2.9. PROGRAMAREA
PLANUL MEZOCICLULUI: INCARCATURA LUCRULUI
PERIOADA: DE LA: LA:
NUMARUL DE ANTRENAMENTE:
TOTAL TIMP DISPONIBIL:
NUMARUL DE JOCURI:
SAPTAMÂNA |
LUNI |
MARTI |
MIERCURI |
JOI |
VINERI |
SÂMBATA |
DUMINICA |
|
1 |
DATELE: |
|||||||
VOLUM: |
I |
M |
J |
|||||
INTEN: |
J |
M |
M |
|||||
PSIHOL: |
I |
M |
J |
|||||
2 |
DATELE: |
|||||||
VOLUM: |
I |
I |
I |
|||||
INTEN: |
M |
M |
M |
|||||
PSIHOL: |
M |
J |
J |
|||||
3 |
DATELE: |
|||||||
VOLUM: |
M |
J |
J |
|||||
INTEN: |
M |
I |
J |
|||||
PSIHOL: |
M |
M |
J |
|||||
4 |
DATELE: |
|||||||
VOLUM: |
M |
J |
J |
|||||
INTEN: |
M |
I |
J |
|||||
PSIHOL: |
I |
M |
J |
|||||
5 |
DATELE: |
|||||||
VOLUM: |
I |
M |
J |
|||||
INTEN: |
J |
M |
M |
|||||
PSIHOL: |
M |
M |
PLANUL MICROCICLULUI
PERIOADA: DE LA: LA:
NUMARUL DE ANTRENAMENTE: TOTAL TIMP:
NUMARUL DE JOCURI:
INCARCATURA LUCRULUI |
LUNI |
MARTI |
MIERCURI |
JOI |
VINERI |
SÂMBATA |
DUMINICA |
DATE LA: |
|||||||
VOLUM: |
I |
M |
J |
||||
INTEN: |
J |
M |
M |
||||
PSIHOL: |
I |
M |
J |
OBIECTIVE |
CONTINUT |
|
A |
||
A |
||
A |
Test exercitiu 5
Adevarat |
Fals |
|
1. Cand se stabilesc obligatiile jucatorilor, antrenorul si jucatorii trebuie "sa cada de acord". | ||
2. Regulile de lucru trebuie stabilite numai cand se ivesc probleme. | ||
3. Mezociclurile sunt perioade in care se imparte macrociclul sezonului. | ||
4. Obiectivele de performanta sunt mult mai folositoare decat obiectivele de instruire. | ||
5. Pe langa alte caracteristici, obiectivele trebuie sa fie atractive si realiste pentru jucatori. | ||
6. Controloarea incarcaturii fizice este aspectul cheie de care antrenorul sa tina cont cand planifica lectiile. | ||
7. In general, intensitatea lucrului fizic trebuie sa fie mai mare fata de volum, in primele saptamani ale sezonului. | ||
8. Incarcatura psihologica a lectiei de antrenament nu este responsabilitatea antrenorului. | ||
9. In general, exercitiile scurte ajuta copii sa evite oboseala atentiei. | ||
10. La sfarsitul saptamanii, fiecare antrenor trebuie sa adapteze programul de antrenament pentru a prepara jocurile care urmeaza. |